Gideon Samson

Gideon Samson op internet:

Overspoeld Overspoeld

& Julius 't Hart

Al eerder hebben meer of minder bekende jeugdboekenschrijvers zich gewaagd aan een boek in de Slash-serie. Op basis van het waargebeurde levensverhaal van een jongere werken de schrijver en die jongere samen om het verhaal op papier te krijgen, de een als 'verteller', de ander als schrijver. Beide namen staan op het omslag, met een grote Slash ertussen.
Mirjam Oldenhave, Do van Ranst en Bibi Dumon Tak waren onder andere eerder de schrijvers, en natuurlijk Edward van de Vendel die met zijn ‘De gelukvinder’ het spits afbeet in 2008.
De verhalen die verteld worden zijn bijzondere, niet alledaagse belevenissen van de jongeren. Soms zijn het schokkende verhalen over kinderen die door  omstandigheden die ze zelf niet in de hand hadden op het verkeerde pad belanden, soms zijn het gebeurtenissen die min of meer toevallig op hun pad komen. Zo zegt Pieter, de hoofdpersoon in dit nieuwste Slash-boek:
‘als nu de aardrijkskundeleraar had verteld over Sri Lanka, dan had ik nooit gekozen voor dat eiland.'
Ja, als...

‘Overspoeld’ vertelt het verhaal van de zeventienjarige Pieter, die na zijn eindexamen eerst wat anders wil doen. Niet meteen studeren. Iets bijzonders doen, een jaar naar Barcelona of zo. Maar eigenlijk is dat niet bijzonder genoeg en hij gaat op zoek naar een vrijwilligersproject. Hij heeft Oeganda op het oog, om kinderen te leren voetballen: ‘Over tien jaar zou de spits van Ajax uit Oeganda komen, door mijn toedoen.’
Maar als het telefoontje komt dat hij mee mag doen aan een project is dat iets heel anders. Hij is uitgekozen om les te gaan geven aan een school voor gehandicapten op Sri Lanka.
Sri Lanka? Wat? Waar?
Hij vertrekt, en bevindt zich in december 2004, het moment dat de tsunami die de wereld schokte het eiland trof, in een gastverblijf vlak bij het strand. Die dag heeft hij kennis gemaakt met twee Zweedse meisjes, op een van hen is hij  tot over zijn oren verliefd.

Op het moment dat hij zijn verhaal aan Gideon Samson vertelt is het bijna zes jaar later, en studeert hij politicologie in Amsterdam. Elin is nog dagelijks in zijn gedachten, zoals hij ook de gebeurtenissen van toen niet echt verwerkt heeft. Het is het moment van de finale in het wereldkampioenschap voetbal, Nederland speelt. Zijn vrienden hebben hem gevraagd mee te gaan, samen met hen kijken, maar hij wil alleen zijn, en is thuis gebleven. En dan verschijnt er een berichtje op zijn Facebook: Elin doet een vriendschapsverzoek.

Gideon Samson, bekend van onder andere Ziek en Zwarte zwaan, schrijft in een vrij zakelijke stijl, geen dramatiek, dat heeft het verhaal ook niet nodig. Ongetwijfeld is het idee om het te vertellen in flashback met op de achtergrond ter vergelijking dat voetballen van hem, maar verder lees je het verhaal alsof Julius het zelf vertelt. Het is zijn eigen verhaal.

ISBN  9789045116433 | Paperback | 176 pagina's | Querido | september 2014
Leeftijd vanaf 13 jaar

© Marjo, 16 september 2014