Frans van Duijn

Toon alleen recensies op Leestafel van Frans van Duijn in de categorie:
Frans van Duijn op internet:
  Categorie: Recensies 13-15jr

Océane Océane

Maksims vader is een beroemd maritiem onderzoeker. Zijn zoon wil niets liever dan dat ook zijn, maar het woord ‘schijthuis’ dat zijn vader hem toebeet op 8 augustus 1998, om half elf ’s ochtends tijdens een tripje langs de Britse zuidkust, kan de dertienjarige Maksim nooit vergeten. Het s-woord bepaalt zijn doen en laten.

De periode dat zijn vader in het buitenland op onderzoek is, dit keer naar de Filipijnentrog, gebruikt Maksim de tijd om langs het strand van Katwijk te struinen, op zoek naar botten of fossielen. Als hij een groot bot vindt, denkt hij dat het een been is van een bultrug, vast iets bijzonders. Hij moet het dus meenemen. Maar het weer is erg slecht, het onweert, hij ziet zelfs een bolbliksem. Het is ronduit gevaarlijk daar op het strand. Maar het s-woord klinkt in zijn hoofd: hij moet doorgaan.
Het lukt hem, met enige hulp van Theun. Thuis legt hij het in bad, tot ontsteltenis van zijn moeder, en belt met het natuurhistorisch museum. De onderzoeker die hij spreekt verwijst hem naar Hugo van der Niet, die in de buurt van Maksim woont, en die alles weet van wat er aan het strand aanspoelt. Huug de Kluizenaar? Maksim heeft er niet veel vertrouwen in, maar hij kan niets anders doen.

Als Huug hoort wie Maksim is, begint hij een warrig verhaal. Iets over een zeemeermin die ooit aangespoeld is en die vermoord is. Ze is begraven in een oude bunker, en heeft sindsdien allerlei rampen veroorzaakt, zegt Huug. Hij heeft Maksims vader een oorbel meegegeven, om als een soort offer in de Filipijnentrog te gooien, want daar kwam Océane vandaan. Natuurlijk heeft Maksim geen idee wat hij met dit eigenaardige verhaal aan moet, en als hij zijn vader aan de telefoon krijgt, doet die het af als complete onzin. Maar Maksim doet een ontdekking en krijgt een opdracht.

Dit avontuurlijke verhaal is tweeledig. Je kan het lezen als een verhaal over een zeemeermin. Een jongeman beleeft een wonderlijk avontuur. Leuk, spannend en natuurlijk erg fantasierijk. Maar het is ook het verhaal van de relatie tussen een vader en een zoon, die tamelijk gespannen is. De zoon bewondert zijn vader, en wil worden als hij. Maar als hij zijn vader duidelijk teleurstelt en niet aan diens verwachtingen kan voldoen, is er een dilemma. Zal hij er in berusten of kan hij bewijzen dat hij niet is wat zijn vader denkt te zien? Dit deel van het boek is het meest interessant. Het geeft een inkijkje in de geest van de jongen. En het is niet eens vreemd als ook hier nog een ontdekking gedaan moet worden.

Soms lijkt het boek geschreven voor jongeren of volwassenen, maar over het algemeen is de stijl en de taal toch meer voor  oudere jeugd.
De leuke dialogen, spannende cliffhangers en natuurlijk het wonderlijke verhaal van Océane maken dit boek een boeiend geheel. En dan is er nog de informatie over het gebied rond de Filipijnentrog. Misschien bestaan zeemeerminnen wel echt...

ISBN 9789089547828 | Paperback | 126 pagina's | Uitgeverij Elikser | augustus 2015
Leeftijd: 13+

© Marjo, 22 november 2015