Bianca Mastenbroek

Categorie: Recensies 13-15jr

Duivelmaeker Duivelmaeker

‘Tegen het muurtje hangt Jesse. Een van de jongens met te veel gel in zijn haar, te veel puisten in zijn gezicht en te veel testosteron in zijn te strakke spijkerbroek. Hij kijkt maar me en beweegt zijn heupen veelbetekenend op en neer.
Hitsig konijn. Ik haast me verder. Hij kleedt me niet uit, hij verslindt me met winterjas en al!
Ik loop hem voorbij, maar zijn ogen priemen als ijshaken in mijn rug. Ik moet wel omkijken.’

En dan gebeurt het.
‘Het gezicht van de jongen verandert: zijn kin wordt lang en puntig. Slagtanden groeien en zijn lippen puilen uit.‘

Al een paar maanden is het leven van Faye een hel. Letterlijk. Steeds vaker en steeds meer blijkt ze omringd door duivels. Hoe komt dat toch? En waarom is zij, een gewoon meisje van vijftien, de enige die ze ziet? Ze kan maar één oorzaak bedenken. In haar verleden is een donker geheim, een voorval waar behalve zijzelf niemand ook maar een vermoeden van heeft. Ze is slecht, weet ze. In en in slecht. Maar niemand weet dat, alleen de duivels die haar belagen.

Ze zoekt hulp, hier kan ze niet alleen mee omgaan en ze wil er haar ouders niet mee belasten. De psycholoog probeert haar te leren er mee om te gaan, hij weet ook niet waarom zij die akelige wezens ziet. Wel zegt hij dat ze erg lijken op de duivels die Jheronimus Bosch vijfhonderd jaar geleden schilderde. Dat wil Faye dan wel eens met eigen ogen zien. En het klopt. Haar duivels zijn dezelfde als die van Jeroen Bosch, Joen van Aken, zoals ze hem zal leren kennen. Want ineens zijn haar dromen geen dromen meer, maar beleeft ze het leven van Joen zoals hij dat in zijn tijd beleefde. Ook hij zag duivels om zich heen, net als zij. Ook hij wist niet waar dan vandaan kwam, al was het in zijn tijd gewoner om over duivels en over God te spreken. Hij vertelt het zijn ouders wel, en die sturen hem naar een klooster om te ‘genezen’ van zijn waanzin.
Door zijn ogen ziet ze zijn stad, Den Bosch, schildert ze mee als hij eenmaal mag schilderen. Met hem beleeft ze zijn reizen naar Leiden, naar Venetië, en met hem komt ze haar lotsbestemming te weten.
Een onontkoombare bestemming…

Duivelmaeker is een historische roman waarin heden en verleden, goed en kwaad en fantasie en realiteit met elkaar verweven worden. Als lezer ben je volledig in de ban van dit waanzinnige verhaal, je vraagt je af waar dit heen moet. Het is onwaarschijnlijk, zoals de Da Vinci code onwaarschijnlijk is. En net zo meeslepend en spannend. Het is non-fictie binnen een knap verzonnen verhaal, omdat, zoals Bianca Mastenbroek in het nawoord schrijft, nauwelijks iets bekend is over het leven van Jeroen Bosch. Maar de feiten die bekend zijn heeft ze op een ingenieuze manier verweven in een verhaal over een eigentijds meisje, dat met een vreselijk geheim worstelt. Zo krijgen we toch een idee van het leven in zijn tijd, en je wordt nieuwsgierig, je wil meer weten, de schilderijen zelf zien.
Dat komt ook doordat je in het midden van het boek enkele afbeeldingen van schilderijen tegenkomt die een rol spelen in het verhaal. In kleur zijn ze.

ISBN 9789051165135 | Hardcover | 360 pagina's | De Vier Windstreken | april 2016
Illustrator: Jeroen Murr