Tahereh Mafi

Toon alleen recensies op Leestafel van Tahereh Mafi in de categorie:
  Categorie: Recensies 10-12jr

Verdermeer Verdermeer

Wonderbaarlijk en magisch, een verhaal om in te verdwijnen zoals Alice in haar konijnenhol verdween.

Alice Alexis Koningsdauw mist haar vader heel erg, die sinds zes jaar uit Ferenwoud waar het gezin woont, verdwenen is. Met een liniaal in zijn hand. Om de zee op te meten? Ze heeft het gevoel dat hij de enige was die van haar hield. Moeder moppert alleen maar, die zou het niet eens weten als Alice ook zou verdwijnen. Zij heeft alleen maar aandacht voor de broertjes, en die hebben evenmin aandacht voor Alice.

Ze begrijpt het wel: Ferenwoud is een dorp vol kleur, en magie. En zij? Zij heeft geen pigment, ze heeft helemaal geen kleur. Ze is niets en ze kan niets. Hoewel: ze kan dansen! En ze heeft jaren gewerkt aan een verzameling rokken die kleurrijk om haar heen dwarrelen. Ze is van plan om haar speciale dans op te voeren op de dag van De Overgave. Iedere twaalfjarige moet laten zien wat zijn of haar gave is en dan wordt er een opdracht gegeven. Als zij eenmaal haar opdracht heeft, gaat ze haar vader zoeken. Ze droomt er van:

‘Ze zou de Overgave winnen, ze zou moeder laten zien dat ze heus haar eigen weg in deze wereld wist te vinden en ze zou nooit meer een paar kousen nodig hebben. Ze zou ontdekkingsreiziger worden! Uitvinder! Nee.. schilder! Ze zou de hele wereld vangen in twee, drie brede penseelstreken.’

Helaas de dag van de Overgave eindigt zeer teleurstellend. Men neemt niet eens de moeite om haar uit te lachen, zo helemaal niets vinden de Ferenwouders haar dans. Er is er maar één die aandacht aan haar besteedt: dat rotjoch, Olivier, die al een jaar eerder zijn opdracht kreeg. Wat moet hij toch van haar? Kan hij haar niet gewoon met rust laten? Wat een akelige jongen... Maar als we ‘omslaan voor nog meer hoofdstukken’, zoals we aangespoord worden door de schrijfster, blijkt dat het avontuur, de magische, wonderlijke belevenissen die Alice te wachten staan, heel veel te maken hebben met Olivier. Met hem gaat ze naar Verdermeer, het land waar ook haar vader moet zijn.

Het wordt een zoektocht naar haar vader, maar ook naar zichzelf. Is zij, kleurloos als ze is, echt zo minderwaardig? Wat is dat geheim waar ze niet over wil praten? Is Olivier nog steeds de vervelende pestkop die hij ooit was? En wat was zijn Opdracht toen hij mee deed aan De Overgave? Nog belangrijker: wat is zijn persoonlijke Gave? En zullen de twee ooit nog terug naar huis kunnen, want Verdermeer ziet er wel heel magisch uit, de inwoners van al die verschillende dorpjes hebben snode plannen.

Het wordt een fantastisch avontuur. Alles wat je kan dromen, alles wat je maar zou kunnen verzinnen is mogelijk in Verdermeer. Er is een papieren vos, die ook jou in papier kan veranderen. Je hebt er een tijdmeter nodig, en als je meer tijd gebruikt dan toegestaan is, word je gearresteerd. Er bestaan zakboeken, waarin de zakken van mensen zitten. Er zijn heel veel deuren, en iedereen die naar binnen wil moet kloppen. Ieder dorpje heeft iets speciaals en feestvieren doen ze graag. Het valt niet mee voor Olivier en Alice om te doen wat ze willen doen, maar gelukkig krijgen ze soms ook hulp uit onverwachte hoek.

Het boek ziet er zo mooi uit! Alleen dat is al een feest! Er is gebruik gemaakt van een ruime bladspiegel en de schrijfster spreekt zijn lezer af en toe toe, hetgeen de indruk dat je een sprookje leest, nog vergroot. Een sprookje is het natuurlijk, als je niet van bijzondere verhalen vol magie houdt, dan moet je dit boek niet lezen. Toch zou dat zonde zijn, want het is ook een verhaal vol humor en mooie zinnen en vondsten.

‘De zon had zich keurig opgeborgen‘
’Haar haar dat veel te zwaar was voor haar hoofd, deed zijn best haar bij te houden.’
‘Ze hadden hun longen een tijdje laten uitpuffen’

In één woord uitgedrukt: het boek is ‘Véél!’ Veel magie, veel humor, veel avonturen, veel raadsels, maar ook veel pagina’s, en misschien ook wat veel moeilijke woorden. En dan is er nog de dubbele laag. Je kan het boek lezen als een opeenstapeling van avonturen, maar het is ook een coming of ageverhaal over de jonge Alice. Een uitdaging dus voor de jongere lezer voor wie het boek bedoeld is.

Tahereh Mafi (Connecticut, 1988) is een Amerikaanse thrillerauteur voor young adults. Verdermeer is haar debuut voor jongere lezers.

ISBN 9789020678994 | Hardcover | 372 pagina's | Blossom Books | september 2016
Leeftijd: 12+