Netty van Kaathoven

Guusjes geheim Guusjes geheim

Jord vindt Guusje met stip het aller leukste meisje van de wereld. Ze trekken dan ook vaak samen op, maar er is wat raars met Guusje aan de hand. Ze schrikt steeds vaker, ze wordt steeds stiller, en ze wil per se iedere maandagavond bij Jord en zijn moeder blijven logeren, en niet naar haar eigen huis. Jord kan er maar niet achter komen wat er toch met haar aan de hand is, en komt tot de conclusie dat meisjes gewoon stom zijn. Tot op een maandag het logeren bij Jord niet door kan gaan en Guusje die avond spoorloos verdwijnt. Jort vermoedt waar ze is, maar kan dat tegen niemand vertellen, dat heeft hij Guusje beloofd. Hij gaat zelf op zoek, en komt er, samen met zijn moeder achter wat er met Guusje aan de hand is.

Dit boek is een boek over sexueel misbruik en kinderporno. Zware kost dus, al is het gelukkig niet zwaar geschreven. Het is een zeer toegankelijk boek geworden, niet al te expliciet, maar wel heel duidelijk. Het boek heeft twee delen, het fictieve, maar op waarheid gebaseerde, verhaal van Jord en Guusje,en een informatief gedeelte. Ook dit gedeelte is niet al te expliciet, maar wel heel duidelijk. Vooral ook over het feit dat áls dit soort dingen je overkomen en er op welke manier dan ook over grenzen wordt heen gegaan, het nóóit jou schuld is. Volwassenen moeten seksueel van kinderen afblijven, en als dat niet gebeurd zijn zij strafbaar. De tweede oproep in het boek is vervolgens om er over te praten met iemand die je vertrouwt. Hoe erg je je ook schaamt, of hoe er ook gedreigd is om niet te praten. Als je praat krijg je hulp, dan wordt je beschermd, en kan de dader het niet ook nog bij andere kinderen doen. Ingewikkeld is natuurlijk dat de dader vaak een bekende is, soms zelfs de vader of de stiefvader. Ook op deze zaken gaat het boek uitgebreid in. Het boek is geschreven voor kinderen rond de twaalf jaar, en wat mij betreft zeer geschikt als om te gebruiken als er misbruik aan de hand is bij het kind, of in zijn omgeving. Herkenning is voor een kind in in dit soort zaken cruciaal. Vaak wordt gedacht dat hij of zij de enige is die dat gebeurd en is het een enorme eye-opener te ontdekken dat het andere kinderen ook overkomt. En verder worden er tal van praktische zaken en vragen heel vakkundig en toegankelijk beantwoord. Moet je bijvoorbeeld de dader altijd aangeven, ook als het een bekende is? Kan dat ook nog als het al een tijd geleden is? Mag je iemand meenemen als je aangifte gaat doen? etc. etc

Ik moest mezelf even over een drempel heen zetten om dit boek voor recensie aan te vragen. Van al het leed wat via kranten en televisie binnen komt kan ik toch altijd het slechts tegen het misbruik van kinderen. Van kinderen moet je afblijven. Punt. Maar de wereld zit helaas anders in elkaar, en juist dáárom is het belangrijk dat er toch dit soort boeken verschijnen. Toegankelijk en informatief tegelijkertijd. En ook nog eens goed van toon, niet te zielig, niet te topzwaar, en met de alsmaar terugkerende boodschap… Wat er ook gebeurd is, het is nóóit jou schuld, en wát er ook gebeurd is, práát erover met iemand die je vertrouwt.
Geen boek wat ik zomaar zonder begeleiding in iedere kinderboekenkast zou zetten, wél een boek wat een aanrader is voor kinderen die zelf of in hun omgeving met misbruik te maken hebben.

ISBN 9789085605850 | Gebonden | 109 pagina's | niño | 2011
Vanaf ca 12 jaar