Manon Sikkel

Toon alleen recensies op Leestafel van Manon Sikkel in de categorie:

Voor wie doe jij een moord? Voor wie doe jij een moord?

door IzzyLove
Manon Sikkel

Isa heeft verkering. Met Jules. Hij is de leukste en knapste jongen die ze kent. Als ze aan hem denkt of bij hem is krijgt ze vaak een rare kriebel in haar buik. Ze is verliefd. De ouders van Jules zijn gescheiden en normaal gesproken ziet ze hem wanneer hij bij zijn vader is.  Nu mag Isa echter een week bij Jules en zijn moeder logeren.

De moeder van Jules is een lief maar vreemd mens. Heel anders dan andere moeders. Ze kijkt de hele dag televisie en kookt heel vies. Het huis is slordig, er is geen lamp op het toilet en het slot van de wc-deur gaat moeilijk open. Het maakt Isa niets uit. Zolang ze maar bij Jules kan zijn wil ze elke dag wel vies eten.

Meteen aan het begin van de logeerweek wordt er - in de woonplaats van Jules en zijn moeder - een zwerfster vermoord. Wanneer Isa op televisie een foto van de vrouw ziet, schrikt ze zich een hoedje. Deze vrouw heeft ze gezien toen ze aankwam op het station. De zwerfster bedelde om geld en bij gebrek aan muntgeld heeft Isa haar een zak autodrop gegeven. Nu is de vrouw dood. Isa is ervan onder de indruk.

Jules blijkt het leuk te vinden om zijn buren met een verrekijker te bespieden. Zo kijkt hij vaak naar een vrouw die de hele dag door poetst en een dame die altijd danst. Er is ook een enge buurman. Jules noemt hem “Creep” omdat dat Engels is voor griezel. De man ziet er dan ook griezelig uit met zijn zwarte lange haar. Wanneer ze door de verrekijker naar Creep kijken zien ze dat hij visite heeft. Een zwerver. En dan valt de zwerver ineens zomaar op de grond. Jules en Isa zijn overtuigd: Creep is een moordenaar. Hij heeft vast ook de zwerfster vermoord. Maar hoe moeten ze dat bewijzen? Dan krijgt de moeder van Jules een nieuwe vriend. Wanneer Jules en Isa zien wie het is krijgen ze de schrik van hun leven.

Dit boek is heel spannend. Meiden van tien tot twaalf zullen het met ingehouden adem lezen. Ook gaat het over de liefde. Isa is helemaal weg van Jules maar Jules is tijdens de logeerpartij vooral bezig met het bespieden van Creep. Isa zou liever willen gaan zwemmen. Ze wordt onzeker door het gedrag van Jules en vraagt zich zelfs af of hij haar nog wel leuk vindt.

Ook al ben ik ruim twintig jaar ouder dan de doelgroep, van dit verhaal heb ik enorm genoten. Als dit boek in mijn eigen jeugd al was verschenen had ik het verslonden. Vervolgens had ik me onmiddellijk op de andere boeken van deze serie gestort. Ik moest lachen om het pseudoniem van buurvrouw Elektra die thrillers schrijft. Ze schrijft onder de naam Waleu en Sjaleu wat de volwassen lezer natuurlijk aan het succesvolle Zweedse schrijversechtpaar Sjöwall en Wahlöö doet denken. Het boek is vlot en avontuurlijk geschreven en het vleugje liefde in het boek spreekt jonge meisjes ongetwijfeld reuze aan. Ik vond het aandoenlijk.

Dit boek behoort tot de serie IzzyLove. Onder deze naam houdt hoofdpersoon Isa – die voluit Isabella Strombolov heet - een weblog bij op http://www.izzylove.nl. Het is een zeer vermakelijk en uitgebreid blog. De bezoeker zou bijna vergeten dat het hier niet gaat om een echt persoon maar om een creatie van schrijfster Manon Sikkel. Op haar website schrijft de auteur dat ze van plan is tot 2030 door te gaan met schrijven – daarna gaat ze met pensioen - en ik kan dat alleen maar van harte toejuichen. Wie een avontuurlijke dochter of een stoer nichtje heeft, hoeft in de boekwinkel niet langer te twijfelen. Voor wie doe jij een moord? is een aanrader.

ISBN 9789048811960 | Hardcover | 224 pagina's | Uitgeverij Moon | maart 2012
Vanaf 10 jaar

© Annemarie, 09 april 2012