Ingrid & Killian Bilardie

Toon alleen recensies op Leestafel van Ingrid & Killian Bilardie in de categorie:
Ingrid & Killian Bilardie op internet:

Categorie: Recensies 10-12jr

Krokodillen in het gras Krokodillen in het gras

Dit boek gaat over een jongetje van zes met Autisme. Of beter gezegd, over het zusje van een jongetje van zes met Autisme.

Silke en Ander zijn net verhuisd. Echt net, want hun vader en moeder zitten letterlijk nog tussen de dozen en in de rommel. Vader heeft ruzie met de aansluiting van de telefoon en de ISDN lijnen en de kinderen lopen hem gruwelijk in de weg. Hij stuurt ze al foeterend naar buiten met de opdracht om maar even bij Ander zijn nieuwe school te gaan kijken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan in een omgeving waar je de weg niet kent, en binnen de kortste keren zijn Silke en Ander dan ook verdwaald.

Silke heeft haar handen vol aan Ander. Ze doet haar uiterste best alle regels te bedenken die Mama haar verteld heeft om goed met hem op te gaan. Want Ander is anders. Ander heeft autisme. En daarom mag ze hem geen seconde uit het oog verliezen. Want als Ander “in zijn eigen wereld ”is reageert hij niet meer op zijn naam, ook al roep je nog zo hard. Hij is dan ook al heel vaak verdwaald. Soms zelfs zo lang dat de politie hem moest gaan zoeken. Hij wordt ook vaak boos. Dan krabt hij, of slaat hij. Je moet ook alles altijd goed en duidelijk uitleggen, en altijd opletten hóe je tegen hem praat, want Ander neemt alles wat je zegt letterlijk op:

“Ze had niets over doorzetten moeten zeggen. Dat moet een van de woorden zijn die haar broer niet helemaal begrijpt. Mama zegt dat Ander zulke woorden te letterlijk neemt. Dat hij echt op het dak wil klimmen als je zegt dat hij het dak op kan, en dat hij in de hal gaat kijken als je zegt dat hij aan de gang moet. Hij kan daar ongelooflijk moeilijk over doen, en als ze nu ook nog helemaal moet gaan uitleggen wat “doorzetten” precies betekend en waarom ze dat zegt en niet “doorlopen”dan wordt ze helemaal gek.”

Silke doet óntzettend haar best, maar ondanks dat is Ander ineens toch uit haar blikveld verdwenen. Daar staat ze dan, zonder broertje. Na lang zoeken vindt ze Ander tóch, maar dan blijken de problemen nog niet over. Tot overmaat van ramp vindt er ook nog een ongeluk plaats. Gelukkig krijgen ze hulp.

Als lezer volg je vol bewondering alle gedachtes, overwegingen en strategieën die Silke in al haar ellende probeert aan te wenden om de zaak tot een goed einde te brengen en Ander veilig thuis te krijgen. Ze doet het ontzettend goed! Áls ze uiteindelijk na veel omzwervingen en avonturen veilig thuis zijn krijgt ze ook nog een verschrikkelijk op haar kop omdat ze moeder niet gebeld heeft (ze had wel gebeld, maar moeder had haar telefoon uit staan), en omdat ze toch wéét dat ze goed op haar broertje moet passen.

“Juist omdat je met Ander was had je het nooit zover moeten laten komen! Echt niet Silke, echt niet. Ik kan zo kwaad worden, als jullie nu nooit eens luisteren naar wat ik zeg. Heus, er komt een dag dat het allemaal helemaal verkeerd af loopt. He, Silke, potdikie. Hoe krijg je het voor elkaar. Hoe doe je het!”

Kortom, de onschuldige krijgt de volle laag.
Een valkuil waar iedere ouder met een autistisch kind in zijn onmacht vermoedelijk wel eens intrapt , maar als lezer snijdt het je door je hart; ze deed zó haar best. Gelukkig ziet moeder dat uiteindelijk ook wel. Min of meer. En komt het toch allemaal nog goed.

Dit boek maakt deel uit van de inzicht-reeks van Nino. Het is gericht op kinderen met een broertje op zusje met autisme. Het boek bevat tot slot een informatief gedeelte waarin in eenvoudige taal uitgelegd wordt wat autisme is, en waarom kinderen met autisme vaak snel boos worden, moeilijk oogcontact maken,en vaak woorden en betekenissen letterlijk nemen. Er komen ook broertjes en zusjes van kinderen met autisme aan het woord. Die vertellen dat het soms wel een lastig is een broertje of zusje met autisme te hebben (ook heel leuk hoor, zegt een zusje nadrukkelijk), en dat er speciale groepen zijn voor” brusjes” (broertjes en zusjes).

Een zeer informatief boekje, goed geschreven, met mooie tekeningen aan het begin en het eind. Een aanrader voor iedereen die een kind met autisme in zijn omgeving of in zijn klas heeft. Het verhaal wordt niet zielig of betuttelend verteld is, maar grappig, spannend en herkenbaar. Vooral het gezichtspunt van het zusje wordt belicht. Juist omdat in een gezin met een kind met autisme gemakkelijk de aandacht dáár naar toe gaat lijkt me een boek met de schijnwerper gericht op het ándere kind een goede zaak. Mooi boekje. Ik ga zeker op zoek naar meer boeken uit deze reeks.

ISBN 9789085605997 | Hardcover | 126 pagina's | niño | april 2011
Leeftijd: 10+

© Willeke, 29 april 2011