Cornelia Funke

Toon alleen recensies op Leestafel van Cornelia Funke in de categorie:

Hart van inkt Hart van inkt

Vader Mo en dochter Meggie (12) wonen vreedzaam in een oude boerderij waar vader boeken restaureert en opnieuw bindt.

Op een nacht staat er een vreemde gedaante in de tuin, en als Meggie haar vader waarschuwt, blijkt de mannen elkaar te kennen. De vreemde heet Stofvinger, en hij noemt haar vader Tovertong. Stofvinger kwam hen waarschuwen, voor ene Capricorno, die kost wat kost een bepaald boek dat Mo in bezit heeft wil hebben.

Ze vluchten naar het Zuiden, met het boek, naar een nicht van Meggies moeder, die in een kast van een huis woont. Elinor, de nicht, is dol op boeken, en koestert ze als haar kinderen, die ze niet heeft. Ze kijkt dan ook argwanend naar Meggie, maar die bewijst al gauw dat ze net zo van boeken houdt als Elinor. Ze blijken niet veilig te zijn in het huis, ongure mannen verschijnen en nemen Mo mee. En het boek. Meggie en Elinor volgen hen, met Stofvinger, die weet waar Mo heen gebracht is en waarom.

Daarop volgt een warrig avontuur vol achtervolgingen, bedreigingen, opsluitingen, vol rovers en gevaarlijke mannen die nergens voor terugdeinzen. Alles draait om Mo, die in staat is om dingen en figuren uit een boek te lezen. Stofvinger is er een voorbeeld van, en Capricorno ook. Deze laatste wil dat Mo nog andere figuren uit het boek leest.. Maar dat zou hun einde betekenen.

Het gegeven: figuren en dingen uit boeken kunnen lezen is heel leuk gevonden, de complicaties daarvan leveren grappige magische fragmenten op. Maar de delen waar de bende van Capricorno met messen zwaait, en ruw tekeergaat, dat is niet mijn soort leesvoer. Misschien wil Funke het zowel haar meisjes- als jongenspubliek naar de zin maken? Jammer wel...

ISBN 9045101823 | Gebonden | 560 pagina's | Querido Kinderboeken | mei 2005
Oorspronkelijke titel: Tintenherz Vertalers: Ab Bertholet en Hanneke Beneden | Leeftijd: 12+

© Marjo, februari 2006