Cornelia Funke

Toon alleen recensies op Leestafel van Cornelia Funke in de categorie:

De dievenbende van Scipio De dievenbende van Scipio

Privé-detective Victor krijgt van een echtpaar de opdracht hun neefjes te zoeken: Prosper, 12 jaar, en Bo, 5 jaar oud. Zij zijn weg van hun tante uit Duitsland gevlucht omdat zij de jongens uit elkaar wilde halen: Bo nemen zij in huis, Prosper gaat naar een internaat.

Het verhaal speelt in Venetië, de stad waar de moeder van de jongens altijd zo mooi over kon vertellen. Inderdaad zijn de jongens daar, zij zijn opgevangen door een dievenbende, waarvan Scipio de leider is. Prosper wil niet stelen, maar wat moet hij anders om te kunnen leven en voor zijn broertje te kunnen zorgen? Dus steelt ook hij portemonnees van toeristen.. Dan loopt hij recht in de handen van de detective, die zo verbouwereerd is dat hij zijn kans niet grijpt. Maar hij weet de jongens toch te vinden. Ze zitten verscholen in een ongebruikte bioscoop. Victor heeft eigenlijk meer sympathie voor de twee jongens dan voor de bitse tante, maar ja, zijn werk is opdrachten vervullen, dus hij probeert de jongens toch mee te nemen. Hij belooft de andere kinderen niet te verraden.

Intussen heeft ook Scipio een opdracht aangenomen, hij moet inbreken in een huis waar een vrouw alleen woont, en een houten voorwerp, een vleugel, stelen. Als hij dat samen met de andere kinderen doet, worden ze betrapt door de vrouw, die vreemd genoeg niet meteen de politie inschakelt maar eerst wil weten van de kinderen waarom ze die vleugel willen hebben. En dan volgt het verhaal van de carrousel, die ooit in een klooster stond, en die magische krachten heeft: als je erop ronddraait, word je ouder of jonger. Zonder die houten vleugel werkt de carrousel niet. De vrouw Ida wil weten waar de carrousel is gebleven en volgt de nieuwe eigenaar naar een geheimzinnig eiland. Tot hier is het boek spannend, een mooi verhaal, met geloofwaardige karakters. Met een lach en een traan. Maar als de carrousel gaat draaien wordt het ineens een magisch verhaal, en dat bederft helaas alles.

Natuurlijk lees je het uit, zozeer was je al wel geboeid geraakt en je wil weten wat er van de twee jongens terecht komt, of ze terug moeten naar hun tante, en of Scipio, die niet is wat hij voorgeeft te zijn, opgepakt zal worden, en meer van die vragen die gedurende het boek opgekomen zijn. Maar het geloofwaardige is eraf, jammer... heel jammer...

ISBN 9045100401 | Gebonden | 335 pagina's | Querido Kinderboeken | juli 2004
vertaald door E. Ottens en H. Beneden | Leeftijd: 10+

© Marjo, februari 2005