Anna Woltz

Toon alleen recensies op Leestafel van Anna Woltz in de categorie:
Anna Woltz op internet:

Overleven in 4B Overleven in 4B

Het boek “Overleven in 4b” gaat over gymnasium Haganum in Den Haag, de school waar Anna inmiddels ruim vier jaar met veel plezier heengaat. „Het is een leuke school, maar ze komt in mijn boek niet alleen maar positief naar voren. School is niet alleen maar leuk. Misschien wordt dat door oudere mensen die terugkijken op hun jeugd zo gezien, maar scholieren zien dat niet zo. We komen om in de proefwerken, werkstukken en als je je vrienden ziet, dan is dat in de klas waar je je mond moet houden. Tijdens de les dagdromen we dan ook volop van de periode dat we van school zijn, dat we bijvoorbeeld een jaar in het buitenland zitten of gaan studeren”.

Veel mensen die het boekje lezen, vertellen Anna dat het herkenbaar is.

„Niet alleen veel jongeren vinden dat, ook mensen van veertig reageren zo. Hoe dat komt? Scholen lijken veel op elkaar. Ook al zijn er veel dingen veranderd, de omgang tussen jongeren is in vele jaren bijna zo goed als hetzelfde gebleven”. Alhoewel zaken zoals spieken, roddelen en het treiteren van leraren niet echt een schoonheidsprijs verdienen, zal het boek –wellicht mede daardoor– bij veel jongeren herkenning oproepen. Soms lijkt het alsof de schoolwereld in het boek een totaal andere is dan die in veel jongerenbladen staat beschreven. Volgens Anna is dat bewust zo gedaan. „Het was van tevoren mijn bedoeling de jongerencultuur niet zo chichématig af te schilderen als vaak gebeurt. Jongeren zijn meer dan seks en drugs”, zegt Anna. Ze ergert zich geregeld aan de manier waarop dit stereotype in de media naar buiten komt. „Maar het kan ook aan ons liggen, hoor. Misschien zijn wij wel een heel ouderwetse school”.

Ik las van Anna Woltz ook "alles kookt over" een leuk verhaal over een stel tieners, die alleen in huis achterblijven en het samen zien te redden. Had dus verwachtingen voor dit eerste boek van haar, maar het viel tegen. Overleven in 4B is een verzameling stukjes (verschenen in de Volkskrant) over het schoolleven van een meisje in de vierde klas van een scholengemeenschap. Voor jongeren misschien wel herkenbaar, het is een verzameling ditjes en datjes.

ISBN 9038884087 | Paperback | 84 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | februari 1999
Leeftijd: 12+

© Marjo, 31 augustus 2010