Arend van Dam

Toon alleen recensies op Leestafel van Arend van Dam in de categorie:
Arend van Dam op internet:

De laatste loper De laatste loper

Het is 1519, en we bevinden ons in Mexico, bij het Aztekenvolk. Montezuma is de keizer van de Azteken en hij bezit een groot en machtig leger. Toch wordt het Aztekenrijk moeiteloos en zonder al te veel verzet en bloedvergieten overgenomen door de Spaanse ontdekkingsreiziger Hernan Cortés. Dat komt, blijkt in dit boek, omdat de Azteken wachten op de komst van een goddelijke verlosser Quetzalcoat. Als de blanken arriveren op hun grote schepen met hun witte haren en helmen en reusachtige paarden durf de keizer het risico niet te nemen dat hij een terugkerende God aanvalt en geeft zonder tegenstand zijn rijk uit handen.

Hoofdrolspeler in dit boek is de jongen Tula. Zijn vader en Oom zijn lopers. In het rijk van de Azteken waren lopers belangrijke personen. Ze werden gebruikt voor het overbrengen van brieven en boodschappen, en wisselden elkaar af. Drie lopers moesten samen 350 kilometer overbruggen, van de kust naar de hoofdstad en deden daar niet veel langer dan 24 uur over.
Op een dag als zijn vader nog onderweg is komt een loper met een boodschap die de oom van Tula naar de keizer moet brengen. Het is slecht nieuws, de blanken zijn gearriveerd en er zijn doden gevallen. Oom vreest dat de brenger van slecht nieuws niet met vreugde aan het hof ontvangen zal worden en haakt af. Tula neemt zijn rol over en gaat met de belangrijke boodschap als loper op weg naar de keizer. Een grote onderneming voor een jongen van zijn leeftijd, die dan ook met allerlei gevaren en ontmoetingen gepaard gaat.

Zoals altijd weet Arend van Dam op aanstekelijke wijze geschiedenis en een spanend verhaal te combineren. Ik ben in de loop van de tijd echt een liefhebber geworden van deze schrijver... Zijn boeken lezen makkelijk en voorzien je bijna terloops van heel veel geschiedkundige of aardrijkskundige informatie. Bijna altijd zijn ze vanuit het perspectief van een kind geschreven wat de verhalen voor kinderen zéér leesbaar maakt. Het enige nadeel van dit boekje (het is een deel uit de leesleeuwreeks) is dat het vrij dun is. Ik houd me aanbevolen voor een lekkere dikke pil over een soortgelijk onderwerp.

ISBN 9789027661135 | Paperback | 61 pagina's | Leesleeuw | januari 2006

© Willeke, 22 november 2010