Ted van Lieshout

Boer Boris gaat naar de markt Boer Boris gaat naar de markt

De boeken over Boer Boris zijn inmiddels een begrip in kinderland. - Boer Boris gaat naar zee is zelfs uitgeroepen tot prentenboek van het jaar 2015. -
Niet zo verwonderlijk want de tekst op rijm van Ted van Lieshout en de afbeeldingen van Philips Hopman sluiten steeds naadloos op elkaar aan.

Ook het boek Boer Boris gaat naar de markt borduurt voort op de formule die gehanteerd wordt in Boer Boris gaat naar zee. Opnieuw zien we Boer Boris van alles verzamelen, dit keer niet om mee te nemen naar zee maar om te verkopen op de markt.
De kleine boer met de grote pet gaat welgemoed op pad met een mandje vol maiskolven aan zijn arm, maar dan ziet hij een bord langs de kant van de weg, hij mag daar niet lopen! En zo gaat het door, de zakken graan kan hij niet per fiets naar de markt brengen want hij mag daar niet fietsen. De melk kan niet vervoerd worden want de weg is verboden voor motoren en zelfs met zijn prachtige Amerikaanse bolide mag hij de aardappels niet naar de markt brengen.
De vervoermiddelen worden steeds aparter, maar wat Boer Boris ook probeert, zelfs raketten, niets mag gebruikt worden. Hij kan alleen maar naar de markt met... het openbaar vervoer! En zo worden alle landbouwproducten op aanhangwagens geladen en stapt Boer Boris met zijn poes, koeien, paard, varkens, kippen en schapen in de bus. Zijn broer en zus maken muziek om de rit naar de markt extra feestelijk te maken. Eindelijk kan Boer Boris zijn spullen verkopen.

Persoonlijk ben ik minder enthousiast over dit boek. Mogelijk is het verrassingseffect zoals bij Boer Boris gaat naar zee verdwenen. Maar wat ik in dit 'marktboek' vooral mis is de enorme humor die zo specifiek was bij het verzamelen van huisraad in het zeeverhaal. Bij dat verhaal zat je constant te grinniken vanwege de grappige afbeeldingen rond de steeds aangroeiende huisraad die ook per se mee moest maar ook om de vlotte tekst. Het was juist het leuke doorlopende verhaal dat zo aansprak.

In dit boek zien we op elke twee pagina's een vervoermiddel en het verbodsbord voor dat vervoermiddel. Het is meer een kennismaking met al die voertuigen dan een verhaal. We zien Boer Boris in een vliegtuig, met paard en wagen, in een raket, op een boot enz. Daarbij staat een rijmende tekst die, zoals altijd bij teksten van Ted van Lieshout, heel ritmisch is, maar echt aansprekend is het niet. Ook hierin lezen we vooral een opsomming van producten die van de boerderij afkomstig zijn en ontbreekt eveneens de humor en sprankelende lichtheid die wel in Boer Boris gaat naar zee zat.
Jammer, maar niet alles kan altijd perfect zijn, het volgende Boer Boris boek is vast weer op zijn oude, hoge niveau.

ISBN 9789025759919 | Softcover | 32 pagina's | Gottmer | maart 2015
Afmeting 25,0 x 24,3 cm. | Leeftijd: 3+