Toon alleen recensies op Leestafel van Ingrid Biesheuvel in de categorie:
Ingrid Biesheuvel op internet:
  Categorie: Non-Fictie Algemeen

Wonderwezens Wonderwezens
Klein overzicht van mythische figuren

“Alles wat leeft vecht om in leven te blijven en alleen wat zich aanpast heeft toekomst.”

Met bovenstaande zin begint schrijfster Imme Dros het voorwoord van dit boek. Het is een mooie omschrijving van de evolutie. Al het leven op aarde blijft zich doorlopend ontwikkelen om maar in leven te kunnen blijven. Ook communicatie hoort bij overleven en bij mensen is het niet alleen bij het overbrengen van belangrijke, van levensbelang zijnde, berichten gebleven. Taal heeft ook een creatieve functie gekregen. Het is niet alleen een manier om je te uiten maar ook een ontspanningsmethode geworden. Zo vertellen mensen elkaar al eeuwenlang graag verhalen. Verhalen waarin een beroep op onze fantasie wordt gedaan en waarin de meest bijzondere wezens het levenslicht zien.

In dit smaakvol vormgegeven boek beschrijft Ingrid Biesheuvel vijfentwintig bekende en minder bekende mythische wezens. Ze doet niet alleen het verhaal dat bij het wezen hoort uit de doeken maar besteedt ook aandacht aan de oorsprong van het wezen. Zo vertelt ze dat veel moderne verhalen over het verstenen van mensen en dieren – denk aan Harry Potter en Wiplala - te herleiden zijn tot het verhaal van Medusa uit de Griekse mythologie. De beeldschone Medusa slaagde erin de godin Athena te beledigen waarna ze als straf een gruwelijk uiterlijk, met slangen in plaats van haren op haar hoofd, kreeg aangemeten. Wie oogcontact met Medusa maakte, versteende meteen.

Naast Medusa komen ook andere bekende mythische figuren zoals de sfinxen, sirenen, zeemeerminnen, reuzen, centauren en harpijen in het boek voor. Daarnaast heeft Ingrid Biesheuvel ook veel minder bekende, maar zeker niet minder interessante wezens, in dit boek opgenomen. Zo hebben er heus eens cynocephali – mensen met hondenkoppen – bestaan. De ontdekkingsreiziger Marco Polo heeft ze immers met eigen ogen gezien. Ook is er sprake van een fabelvolk dat maar één been met één (flinke) voet heeft: de monocolen. De leukste wezens in het boek zijn wat mij betreft de panotti. Zij hebben enorme oren waarmee ze hun lichaam omwikkelen. Of ze lief waren is niet bekend maar door hun grote oren zagen ze er vriendelijk uit. De schrijfster grapt dat onbekend is of de uitdrukking “Ik ben een en al oor’, bij het volkje bekend was.

Wie een boek schrijft over mythologische wezens en de oorsprong van bijbehorende mythes, moet ervoor waken dat het geen saaie opsomming van feiten en weetjes wordt. Ingrid Biesheuvel heeft er gelukkig geen enkele moeite mee gehad er een boeiend en vermakelijk geheel van te maken. Hoewel er tal van wetenswaardigheden met de lezer worden gedeeld, is de vertelstijl luchtig en begint elk verhaal met een meeslepend intro. Daarnaast zijn het geen ellenlange beschrijvingen geworden. Elk onderwerp neemt twee tot maximaal drie bladzijdes in beslag, plus een bladzijde met een stijlvolle afbeelding van het betreffende wezen.

De tekeningen in het boek zijn gemaakt door illustrator John Rabou, die gespecialiseerd is in geschiedenisillustraties. De schrijfster en illustrator hebben al vaker samengewerkt. Eerder publiceerden ze het boek Ferguut, de ridder met het witte schild. De tekeningen in Wonderwezens zijn uitgevoerd in matzwart met glanzend goud, waarbij de oudheidkundige achtergrond van de wezens niet uit het oog is verloren. Het is een mooie mengeling van modern en klassiek. Door de rustige kleuren komen de afbeeldingen heel bescheiden over maar wie beter kijkt ziet dat er veel aandacht aan details is besteed.

Wonderwezens zijn er in vele kleuren en maten. De vijfentwintig mythische wezens in dit boek maken slechts een klein deel van het indrukwekkende geheel uit. In het nawoord vertellen Ingrid Biesheuvel en John Rabou dat ze voor dit boek wezens hebben gekozen die in ieder geval een menselijk element hebben. Daarnaast is alleen gekeken naar klassieke en middeleeuwse bronnen, iets wat ik prettig vind omdat het een beetje orde in de chaos schept. Uit de vele wezens die overbleven is de uiteindelijke selectie gemaakt. Het moet dus mogelijk zijn een tweede boek met wonderwezens te vullen. En wanneer de criteria bijgesteld worden, ontstaan er legio nieuwe mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een boek over de Noordse of Slavische mythologie. Wie weet hoeveel delen van Wonderwezens er nog zullen komen! In ieder geval is dit eerste deel voor de liefhebber een waardevolle aanwinst.

ISBN 9789025307325 | Hardcover | 96 pagina's | Athenaeum-Polak & Van Gennep | mei 2017

© Annemarie, 05 juli 2017