Christine Kliphuis

Toon alleen recensies op Leestafel van Christine Kliphuis in de categorie:
Christine Kliphuis op internet:

De buik van Bram De buik van Bram

Illustraties: Helenvan Vliet
Tekst: ChristineKliphuis

De buik van Bram is een boekje uit de serie “De Ziekenboeg”waarin op eenvoudige wijze wordt uitgelegd wat een bepaalde ziekte inhoudt enwat je kunt verwachten qua onderzoek en behandeling. De informatieve verhalenzijn bedoeld voor kinderen van vier tot acht jaar. De buik van Bram gaat overeen jongetje dat buikgriep heeft. De symptomen, koorts, buikpijn, overgeven enpoep dat op chocoladevla lijkt komen aan bod. Na het eventjes aangekeken tehebben, besluit mama de dokter te bellen. Die komt langs, iets wat tegenwoordigvoor een buikgriepje niet (vaak) meer gebeurt. De meeste kinderen zullen gewoonop het spreekuur moeten komen met dit soort klachten. Wat dat betreft is het –opnieuw uitgebrachte boekje – wellicht niet helemaal meer up-to-date.

De tekst in het boekje is helder en goed te begrijpen voor kinderen uit dedoelgroep. De tekst wordt ondersteund door zwart-wit tekeningen, wat ikpersoonlijk een gemiste kans vind. De kaft van het boekje heeft een kleurrijkeprent en trekt de aandacht van kinderen. De binnenzijde valt dan al snel ergtegen. Dat merkte ik ook bij mijn dochter. Ze pakte zelf het boekje omdat detitel haar interesse wel wekte en de prent op de voorzijde er leuk uitzag. Hetverhaal kon haar wel even boeien, maar omdat het boekje nogal een saaiuiterlijk had, was ze al snel weer wat anders aan het doen. Een gemiste kansvan de uitgever; juist met dit soort onderwerpen kun je hoge ogen scoren metkleurrijke prenten.

Hoewel ik de serie boekjes erg nuttig vind, vraag ik mij afof het erg zinvol is om een boekje over buikgriep te schrijven. Ik denk datweinig ouders juist over dit onderwerp een boekje zoeken. Het boekje zou in dewachtkamer van de huisarts overigens niet misstaan. Persoonlijk denk ik dat hetboekje meer waarde had gehad als het een bezoekje aan de huisarts in hetalgemeen beschreef, zonder direct in te gaan op het ziektebeeld van Bram.
Een basisboekje over een bezoek aan de huisarts, naastboekjes over specifieke onderwerpen zoals blindedarmontsteking, buisjes in deoren en chronische ziekten lijkt mij een beter alternatief.

ISBN 9789051162738 | Hardcover | 32 pagina's | De Vier Windstreken | 2013
Leeftijd 4 - 8 jaar