Toon alleen recensies op Leestafel van Christine Kliphuis in de categorie:
Christine Kliphuis op internet:

De astma van Alex De astma van Alex

als je soms moeite hebt met ademen
Illustraties: Helenvan Vliet
Tekst: ChristineKliphuis

“De ziekenboeg” is een serie informatieve boekjes voorkinderen over kwalen die kinderen kunnen krijgen. Denk hierbij aan buikgriep,amandelen knippen of over wat er gebeurt wanneer je been in het gips moet. Deastma van Alex is een boekje uit de “Extra” serie. Deze reeks behandeltchronische ziekten.

De astma van Alex begint met een flinke verkoudheid van Alex. Omdat het hoestenniet overgaat en Alex op een avond erg benauwd wordt, gaan ze naar de dokter.In het ziekenhuis krijgt Alex een kapje over zijn neus en mond waarin eenmedicijn verneveld wordt. Er wordt duidelijk stilgestaan bij het feit dat ditbest angstig is, maar ook dat Alex merk dat hij heel snel meer lucht krijgt. Hetverhaal begint dus met een kleine aanloop, gevolgd door een acute benauwdheid.Daarna volgt het traject van onderzoeken en tests om te zien waardoor Alex zobenauwd wordt. Naast de behandeling met medicijnen komen ook preventievemaatregelen zoals een speciale hoes over het matras, knuffels goed uitwassen enallergie voor huisdieren aan de orde.

Een nuttig boekje dat in heldere taal uitlegt wat astma inhoudt en wat voorimpact het heeft op het dagelijkse leven van een kind. Mijn dochter wilde graagdat ik het verhaal voorlas, omdat ze een familielid heeft die de beschrevenpufjes gebruikt. De interesse in het onderwerp is er dus wel. Echter had ze hetna twee bladzijden al gezien… Het boekje staat vol met informatieve tekst en erstaan zwart-wit tekeningen in. Terwijl op de voorzijde een bontgekleurde prentstaat. Het is jammer dat de makers van dit boekje niet gekozen hebben voorkleur. Dat spreekt kinderen meer aan, waardoor de aandacht beter bij het boekjete houden is. Qua tekst is er niets aan te merken op het boekje.

ISBN 9789051162639 | Hardcover | 64 pagina's | De Vier Windstreken | 2013
Leeftijd 4 – 8 jaar

© IreneK, 26 juni 2013