Toon alleen recensies op Leestafel van Charlotte Dematons in de categorie:
Charlotte Dematons op internet:
  Categorie: Kunst

Holland op z'n mooist Holland op z'n mooist
Op reis met de Haagse School

Een aantal figuren maakt een reis van Bloemendaal, via Haarlem - de woonplaats van Dematons - naar het Gemeentemuseum Den Haag om de tentoonstelling Holland op z’n Mooist te bezoeken.

We zien dan ook als we het boek openslaan op het schutblad een oudere man met witte baard, met een rugzak om en wandelschoenen aan, vrolijk uit een mooi duinhuisje stappen. Het fototoestel hangt op zijn bolle buikje en zijn volle, witte baard glanst je tegemoet. Als je de afbeelding goed bekijkt zie je ook nog een vosje door het groene duinlandschap sluipen en een gele ballon in de wolken wegdrijven. Het mannetje vervolgt zijn weg richting Bloemendaal en passeert ondertussen een stel kalveren bij een trogen wandelt langs het fraaie duinlandschap met koeien bij Bloemendaal.

En door gaat het mannetje, met een boekje over de omgeving in de hand loopt hij richting Haarlem, langs moderne villa's, oude statige huizen en langs een oud buurtje dat gerenoveerd wordt - leuk detail, aan het hek rond het buurtje hangt een bord met de tekst 'Hier renoveert E. van Drielst', de naam van de schilder die het oude buurtje op het doek gezet heeft -

Het mannetje krijgt ondertussen flink last van blaren op zijn hielen en zoekt een bankje op. Op de achtergrond zien we de poort van Haarlem en de stenen molen. Gelukkig komt een lieve oudere mevrouw met een doosje pleisters aanlopen en later mag het mannetje bij haar achterop de fiets. Ze moet flink trappen, ze heeft er een rood hoofd van, want zo licht is het mannetje niet.
Onderweg passeren ze de mooiste landschappen tot ze bij de veerpont aankomen. Voorbij de veerpont mag de lieve mevrouw achterop en trapt het mannetje vrolijk verder richting Den Haag. Ze moeten nog wel een enorme regenbui door maar worden beloond voor hun moeite met een prachtige regenboog. En verder gaan ze, fietsend langs de tuinvereniging de slatuintjes en door mooie landschappen met prachtige Hollandse luchten, bereiken ze eindelijk het strand van Scheveningen. En dan gebeurt het... een lekke band!
'Gelukkig' komt een oudere meneer, een kennis van de lieve mevrouw, te hulp. Het oude mannetje sjokt achter hen aan richting museum, hij baalt vreselijk, het was net zo gezellig met die leuke, lieve dame. 'Toevallig' staat precies boven zijn hoofd een gebroken hart op de muur van het museum geschilderd.
Maar als hij eenmaal in het museum is, bloeit hij weer op, aan de wanden ziet hij exact alle landschappen hangen die hij onderweg gezien heeft!
Het oude mannetje kijkt naar het lieve mevrouwtje. Zij kijkt terug en zien we nu een hartje verschijnen boven allebei hun hoofden? Hoe dit afloopt? Wie zal het zeggen...

Het werk van Charlotte Dematons heeft mijn hart al eerder gestolen met haar Sinterklaasboek en het geweldige boek over Nederland. Ze heeft een vlotte, vrolijke, moderne aanpak die erg aansprekend en verfrissend is. Net als in de andere, eveneens tekstloze, boeken waarin ze via de afbeeldingen allerlei zaken weergaf die typerend voor Nederland zijn, verweeft ze in dit boek allerlei schilderijen die de omgeving van Bloemendaal naar Den Haag weergeven. Ondanks dat het veelal schilderijen zijn uit de negentiende eeuw komt het geheel van de afbeeldingen toch heel modern over.

In totaal heeft Dematons vierentwintig schilderijen van oude meesters in het boek verwerkt. Die genummerde titels en de makers worden voorin het boek genoemd en achterin kunnen we de schilderijen in het museum zien hangen met de nummers erbij. Zo kunnen we gelijk de afbeeldingen in het boek terugvinden en zien wie de originele schilder was. Charlotte Dematons heeft opnieuw op een verbluffende manier deze schilderijen, die toch allemaal een heel eigen stijl hebben, in dit boek weergegeven. Het is weer enorm genieten. Grote, grote aanrader.

Zie ook het inkijkexemplaar (Het opladen duurt eventjes)

- De schilderijen zijn tijdens de tentoonstelling Holland op z'n mooist (t/m 30 augustus 2015) te zien in het Gemeentemuseum Den Haag -

ISBN 9789025867539 | Hardcover | 32 pagina's | Uitgeverij Leopold | mei 2015