Charlotte Dematons

Toon alleen recensies op Leestafel van Charlotte Dematons in de categorie:
Charlotte Dematons op internet:
  Categorie: Geschiedenis

Duizend dingen over Nederland Duizend dingen over Nederland

wordt dit alles veel uitgebreider toegelicht.  Charlotte vertelt hoe ze bijvoorbeeld eerst de vlaggen van de schepen in een storm de verkeerde kant op had laten wapperen. Ze dacht: als de boot naar voren waait, wappert de vlag naar achteren. Maar dat kon helemaal niet want de wind komt van achteren in de zeilen en die blaast dan ook de vlaggen naar voren.
Ook vertelt ze over problemen die ze tegenkwam. Zoals het afbeelden van zeemeeuwen want die horen ook bij Nederland. Maar welke soorten meeuwen komen in ons landje eigenlijk voor?

Zelf vind ik de uitleg over de prent van de Waddeneilanden erg leuk. Natuurlijk konden niet alle vijf de eilanden apart behandeld worden maar hoe kon ze er toch voor zorgen dat ze wél op de afbeelding kwamen? Ze bedacht een geniale oplossing. Ze schilderde reclameborden waarop bijvoorbeeld alle vuurtorens te zien zijn. Ook enkele beelden die op de diverse eilanden staan, zijn op de prent te vinden zoals de monnik van Schiermonnikoog.
En hoe kun je duidelijk en veel Nederlandse specialiteiten weergeven? Simpel... je laat vrachtwagens in een enorme file staan en op die vrachtwagens staat vermeld en afgebeeld wat ze vervoeren, zoals speculaas, pindakaas, chocomel, hagelslag, stroopwafels etc.

Ook wordt verteld over bepaalde achtergronden. Onze Berend Botje bijvoorbeeld was een reder die zijn wrakke schepen liet uitvaren zodat hij de premie opstreek als ze met man en muis waren vergaan. Ook de vijftig canonvensters worden uitgelicht en verklaard.
Eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken of het is wel ergens op een of andere prent terug te vinden. Schaatsen, Nederlandse ontwerpers, architecten en schilders, molens, de gouden koets, vakwerkhuisjes, Sinterklaas, Abeltje, Kerstmis, koninginnedag, musea, de vierdaagse enz. enz. Bovendien wordt daar dan ook nog eens in het kort allerlei dingen over verteld.

Kortom, niet alleen de prenten van het boek Nederland zijn geweldig, maar ook de achtergrondverhalen over heden en verleden, verzorgd door Jesse Goossens, zijn enorm leuk om te lezen. Als je het boek Nederland al hebt dan is dit boek een must. Het boek is niet duur en je krijgt meer dan waar voor je geld. Heb je het boek Nederland ook nog niet, koop dat dan maar gelijk samen met dit boek.
Er valt in de boeken zovéél te ontdekken over ons kleine, grote landje dat je je de eerstkomende jaren totaal niet hoeft te vervelen.

ISBN 9789047706642 | Paperback | 100 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | april 2013
Leeftijd: 0-100 jaar

© Dettie, 17 juli 2013

Nederland Nederland

Nieuwsgierig geworden door alle lovende recensies heb ik dit boek ook aangeschaft en heb daar absoluut geen spijt van. Wat een prachtig boek! Het formaat is al indrukwekkend 24,5 x 33,5 cm maar de inhoud nog meer.
Op de cover staat precies weergegeven wat er in dit tekstloze prentenboek met 27 platen van 50 x 33 cm te zien is:  "Van Euromast tot Afsluitdijk, van Koninginnedag tot bloeiende bollenvelden en een oma in Friesland die met haar rollator tussen taferelen van Avercamp en Bruegel door zwiert. Historie, verhalen en kinderliedjes, tradities en eigenaardigheden - alles is in Nederland te vinden."

Natuurlijk begint het boek met de zee en de zeeschepen, Nederland is groot geworden als zeevoerende natie. Het aparte is dat op de grote afbeelding zowel het schip van Michiel de Ruyter als het nieuwste oorlogsfregat te zien is, beiden de Zeven Provinciën genaamd. Maar ook een Urker kotter en een luxe zeiljacht varen op diezelfde afbeelding langs de Haringvlietdam. Heel apart om al deze schepen bij elkaar op één prent te zien.
Na de woelige baren volgt een prachtige prent van het strand en de duinen waarin fragmenten van schilderijen van Jozef Israëls (Kinderen der zee), Isaac Israëls, (Ezeltje rijden langs het strand) en Anton Mauve (Bomschuit met sleeppaarden bij Scheveningen) staan afgebeeld maar ook een deel van een bunker en het circuit van Zandvoort zijn op de afbeelding te vinden. Toch vormt het allemaal een prachtig vanzelfsprekend geheel. Er is enorm veel te zien, je komt gewoon ogen tekort.

De waddeneilanden, de haven van Rotterdam, Amsterdam bij nacht, Limburg, Drenthe, de Veluwe, Madurodam, kermissen, pretparken, platteland en stad, het weer, de gouden koets, je kunt het zo gek niet bedenken of het is wel op een afbeelding te zien. En alles wordt op een bijzondere manier gepresenteerd.
Volendam, Marken en De Zaansche Schans met het Tsaar Peterhuisje worden gecombineerd met afbeeldingen van alle Nederlandse Vorsten en koninginnedag vierende inwoners. Je ziet Willem Alexander en Máxima een schilderij bewonderen en koningin Beatrix luistert naar een kinderkoor in klederdracht. Zelfs Jantje Beton, het beeldje gemaakt door koningin Beatrix, ontbreekt niet. Je ontdekt steeds meer op deze afbeelding. Zelfs Jubelientje is aanwezig op deze bijzondere koninginnedagprent.
Natuurlijk ontbreken de molens en de bollenvelden niet. Maar op de afbeelding met de molens is véél meer te zien dan molens, zoals; de giraf die in 2007 ontsnapte uit circus Belly Wien. Het dier kuiert gemoedelijk over de weg achter de fietsers aan die lekker langs een van de vele watertjes fietsen die Nederland rijk is. Op die weg lopen ook kaasdragers uit Edam en Alkmaar en in een weiland staan struisvogels en alpaca's. Het haringstalletje ontbreekt ook niet en achter de ramen van een boerderij hangt een slinger met 'Hoera een meisje'. Aan de weg staat een kastje met bio-eieren te koop enz. enz. enz.
Geweldig is ook de afbeelding over ijspret. Ook hier zijn delen van afbeeldingen uit schilderijen zoals van Hendrick Avercamp, op de prent aangebracht naast een schaatsenrijder in flitsend gestroomlijnd pak op klapschaatsen en een oud vrouwtje schaatsend achter een stoel. Grappig is dat midden op het ijs tussen alle andere schaatsers in, Willem-Alexander is afgebeeld die Máxima ten huwelijk vraagt.
En zo kan ik uren verder vertellen over dit boek.

Natuurlijk weet ik zelf niet allemaal precies wat er te zien is op de afbeeldingen zoals de oude Spijker of de namen van de schilders en de titels van de schilderijen. Dat alles is te vinden in het papieren notitieboekje van Charlotte Dermatons dat bij het boek geleverd wordt. Daarin staat ook dat "op elke plaat is minstens één kinderliedje te vinden is en een personage uit de kinderliteratuur én een historische gebeurtenis. En – Charlotte eigen – het zoekboek wordt gecompleteerd met zeven terugkerende figuurtjes: de tweeling Sietse en Hielke met hun Kameleon, een tuinkabouter, een reiger, een geel camperbusje, de kleine kapitein met zijn Nooitlek én de overbekende gele ballon. En Zwarte Piet? Die mist in december de boot naar Spanje, maar gelukkig vindt hij een manier om thuis te komen."
Dit notitieboekje is het enige minpuntje. Zeker niet qua inhoud maar wel qua uitvoering. Het ziet eruit als een papieren reclamefolder. Ik was het ook constant kwijt. Misschien was het handiger geweest deze 'folder' aan een soort leeslint vast te maken. Maar dit is ook het enige minpuntje, voor de rest is het een geweldig mooi en informatief boek. Iedereen Nederlander zou het in huis moeten hebben.

Zie ook het inkijkexemplaar

en de uitzending van Kunststof TV (fragment met Charlotte Dematons is te kiezen in uitklapvenster)

ISBN 9789047704980 | Hardcover | 54 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | september 2012