Charlotte Dematons

Toon alleen recensies op Leestafel van Charlotte Dematons in de categorie:
Charlotte Dematons op internet:

Duizend dingen over Nederland Duizend dingen over Nederland

wordt dit alles veel uitgebreider toegelicht.  Charlotte vertelt hoe ze bijvoorbeeld eerst de vlaggen van de schepen in een storm de verkeerde kant op had laten wapperen. Ze dacht: als de boot naar voren waait, wappert de vlag naar achteren. Maar dat kon helemaal niet want de wind komt van achteren in de zeilen en die blaast dan ook de vlaggen naar voren.
Ook vertelt ze over problemen die ze tegenkwam. Zoals het afbeelden van zeemeeuwen want die horen ook bij Nederland. Maar welke soorten meeuwen komen in ons landje eigenlijk voor?

Zelf vind ik de uitleg over de prent van de Waddeneilanden erg leuk. Natuurlijk konden niet alle vijf de eilanden apart behandeld worden maar hoe kon ze er toch voor zorgen dat ze wél op de afbeelding kwamen? Ze bedacht een geniale oplossing. Ze schilderde reclameborden waarop bijvoorbeeld alle vuurtorens te zien zijn. Ook enkele beelden die op de diverse eilanden staan, zijn op de prent te vinden zoals de monnik van Schiermonnikoog.
En hoe kun je duidelijk en veel Nederlandse specialiteiten weergeven? Simpel... je laat vrachtwagens in een enorme file staan en op die vrachtwagens staat vermeld en afgebeeld wat ze vervoeren, zoals speculaas, pindakaas, chocomel, hagelslag, stroopwafels etc.

Ook wordt verteld over bepaalde achtergronden. Onze Berend Botje bijvoorbeeld was een reder die zijn wrakke schepen liet uitvaren zodat hij de premie opstreek als ze met man en muis waren vergaan. Ook de vijftig canonvensters worden uitgelicht en verklaard.
Eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken of het is wel ergens op een of andere prent terug te vinden. Schaatsen, Nederlandse ontwerpers, architecten en schilders, molens, de gouden koets, vakwerkhuisjes, Sinterklaas, Abeltje, Kerstmis, koninginnedag, musea, de vierdaagse enz. enz. Bovendien wordt daar dan ook nog eens in het kort allerlei dingen over verteld.

Kortom, niet alleen de prenten van het boek Nederland zijn geweldig, maar ook de achtergrondverhalen over heden en verleden, verzorgd door Jesse Goossens, zijn enorm leuk om te lezen. Als je het boek Nederland al hebt dan is dit boek een must. Het boek is niet duur en je krijgt meer dan waar voor je geld. Heb je het boek Nederland ook nog niet, koop dat dan maar gelijk samen met dit boek.
Er valt in de boeken zovéél te ontdekken over ons kleine, grote landje dat je je de eerstkomende jaren totaal niet hoeft te vervelen.

ISBN 9789047706642 | Paperback | 100 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | april 2013
Leeftijd: 0-100 jaar