Toon alleen recensies op Leestafel van Benno Barnard in de categorie:
Benno Barnard op internet:
  Categorie: Geschiedenis

Een geschiedenis van België Een geschiedenis van België

voor nieuwsgierige kinderen (en hun ouders)
Tekeningen: Judith Vanistendael
Benno Barnard en Geert van Istendael

Dit boek dankt zijn bestaan aan de kinderen van Benno Barnard, die op school een vrije dag kregen vanwege de herdenking van de Wapenstilstand  van 1918. Ze hadden echter, tot grote verbazing van hun vader, geen idee wat die dag inhield, en ook nooit van die Eerste Wereldoorlog gehoord. Het leek hun vader dan ook hoog tijd voor een goed doch toegankelijk boek over de geschiedenis van België... Als je dat goed wilt aanpakken is dat een hele klus, dus benaderde Barnard zijn collega  Geert van Istendeal, en samen schreven ze dit boek, met als ondertitel; voor nieuwsgierig kinderen (en hun ouders).

De schrijvers pakten hun taak grondig aan. Ze beginnen hun boek 30.000 jaar voor Christus, bij de allereerste Neanderthalers, een vrouw en haar kind, wiens lichamen op Belgisch grondgebied ontdekt zijn, en eindigen bij Mark Dutroux eind vorige eeuw. En alles wat daar tussen in zit natuurlijk; de Romeinen, de Vikingen, een reeks Spaanse Koningen die meestal Karel heette, Napoleon, de wereldoorlogen, de wederopbouw  van Europa, en nog veel meer. Opvallend is natuurlijk de hoeveelheid bezetters en nationaliteiten die de Belgen hebben moeten ondergaan; ze waren o.a. Romeinen, Oostenrijkers, Spanjaarden, Fransen en uiteindelijk Belgen.
Niet alleen gebeurtenissen en periodes worden beschreven, ook grote Belgische schrijvers, schilders en musici  komen aan bod. En natuurlijk komen alle helden en schurken van de geschiedenis voorbij. Naast de grote wapenfeiten worden er veel anekdotes verteld, die een beeld geven van die tijd. Fijn aan dit boek vond ik de verteltoon, vol informatie, maar niet te zwaar aangezet.

“In de IJzertijd veranderde de grafcultuur intussen helemaal. De dolmens of  hunebedden raakte uit de mode. We weten niet waarom, maar het kan zijn dat het lastiger werd  dolmens aan te leggen bij gebrek aan grote stenen. De bevolking nam in die periode erg toe, er stierven dus ook meer mensen, en misschien vielen de stenen niet meer aan te slepen. Het kan ook gewoon gezond boerenverstand geweest zijn; ‘Nu is nonkel Jan weer dood, en vorige week hebben we nog tranen gestort om tante Wiske…Iemand zin om vandaag stenen te gaan halen?”

De auteurs wilden een goed en toegankelijk boek over de geschiedenis van België schrijven, en daar zijn ze naar mijn mening meer dan in geslaagd. Het boek zit degelijk in elkaar, maar lees heel plezierig. Moeilijke onderwerpen worden niet uit de weg gegaan, moeilijke woorden ook niet, maar er wordt altijd duidelijke uitleg gegeven. Eigenlijk is dit boek als de enthousiaste geschiedenisleraar die we vroeger allemaal wel gehad zouden willen hebben. Zo een aan wiens lippen je hangt, omdat hij zo vol mooie verhalen zit, en door wie je jaren later nog de verhalen, en dus ook de geschiedenis herinnert. Het is met duidelijk plezier geschreven, en het ziet er ook nog eens heel aantrekkelijk uit door leuke en grappige de illustraties van Judith Vanistendal.

Dit boek gaat weliswaar over de geschiedenis van België, maar is ook voor een Nederlander zeer boeiend om te lezen. Ten eerste is veel geschiedenis die behandeld wordt wéreldgeschiedenis, ten tweede overlapt een deel van onze Nederlandse en Belgische geschiedenis elkaar natuurlijk, en tenslotte hebben onze twee landen ook in hun definitieve vorm veel met elkaar te maken. En het is als Nederlander boeiend om eens precies te lezen hoe dat ook al weer zit tussen de Vlamingen en de Walen, en wat de historie daar van is. Dit boek vráágt wat mij betreft om een Nederlandse variant. Dus Nederlandse schrijvers met de vaardigheid van deze twee auteurs, mocht U kinderen, of kleinkinderen hebben van wie U ook vindt dat ze te weinig weten van onze vaderlandse geschiedenis, pak de uitdaging aan. U zou er mij een groot plezier mee doen.

ISBN 9789045045498 | Paperback | 320 pagina's | Uitgeverij Atlas | 2012

© Willeke, 07 januari 2013