Truman Capote

Toon alleen recensies op Leestafel van Truman Capote in de categorie:
Truman Capote op internet:

In koelen bloede In koelen bloede

Dit boek is in 1966 voor het eerst als boek verschenen, nadat het in delen was gepubliceerd in The NewYorker. Het gaat over de brute moorden die twee jonge mannen pleegden op een All American familie Clutter in Holcomb, een klein plaatsje in Kansas.
De moorden zijn echt gepleegd, in 1959, en Capote gebruikt dan ook alle echte namen in het boek. Wat dat betreft is het geen fictie. Direct na de moorden is hij, samen met vriendin-auteur Harper Lee, afgereisd naar Holcomb. Jarenlang interviewde hij de personen die met de moorden te maken hadden: de dorpsbewoners, de rechercheurs en de moordenaars zelf. Capote probeerde te achterhalen wat de heren tot hun gruweldaad had gebracht en hoe de moorden werden verwerkt in de kleine gemeenschap.
In "In Koelen Bloede" beschrijft hij het hele proces. Het leven van de jongens was al doodgelopen op een spoor van kleine misdaden, zoals diefstal en fraude en ze hebben elkaar leren kennen in de gevangenis. Dat ze verder gaan op het slechte pad als ze zijn vrijgelaten, is niet zo verbazingwekkend. Ze blijven hopen op het grote geld, binnen te halen door ooit, in één keer hun slag te slaan. De familie Clutter, geen bekenden van één van de twee, wordt het slachtoffer van dat waanidee: wat roof met een goede buit had moeten worden loopt uit op vier moorden en een buit van 180 dollar.

Het voert te ver om de hele handeling uit de doeken te doen, want dat verpest het lezen. Capote dacht met deze manier van schrijven een nieuwe vorm gevonden te hebben, namelijk een mengvorm van journalisme en fictie, een "non-fiction novel" noemde hij het boek zelf. Door de interviews ontstaat er een beeld van de omstandigheden van de moord zelf, het leven van alledag in Holcomb en het leven van de jongens. Verder wordt beschreven hoe het onderzoek kon leiden tot de arrestatie van de twee.
De opzet vind ik niet zo geslaagd: het lijkt mij dat Capote te erg zijn best moest doen om zich bij de feiten te houden. En waarom schrijft een fictie-schrijver? Toch om feiten naar zijn hand te kunnen zetten en daardoor een nieuw licht op een aspect van de werkelijkheid te werpen? Dit is een heel andere procedure dan uit te gaan van een waargebeurd feit en daarop de fantasie los te laten, zoals Palmen heeft gedaan met Lucifer. Hier is geprobeerd echte feiten in een literaire vorm te gieten. Daardoor krijgt het verhaal het karakter van een uit fragmenten, die niet noodzakelijkerwijs samen hoeven te hangen, opgebouwd geheel. Het is nu eenmaal zo dat de werkelijkheid zich niet gemakkelijk laat ontleden in oorzaak en gevolg. Daar hadden we nu juist de fictie voor uitgevonden.

ISBN 9029562803 | Paperback | 376 pagina's | De Arbeiderspers

© PetraO, april 2007