Simon Stranger

Toon alleen recensies op Leestafel van Simon Stranger in de categorie:
Simon Stranger op internet:

Schaduwjongen Schaduwjongen

Het is al zo lang geleden, de ontmoeting met Samuel, dat Emilie het al vergeten was. Het is dan ook een grote schrik als de jongen die ze tijdens een vakantie op Gran Canaria leerde kennen ineens op haar slaapkamerraam klopt!

Drie jaar eerder, toen ze vijftien was, was ze erg onder de indruk van wat ze toen meemaakte: ze hielp bij de redding van een aantal bootvluchtelingen, een daarvan was Samuel uit Senegal. Hun kortstondige vriendschap eindigde met de jongen achter het hek van een opvangkamp, en Emilies terugreis naar Noorwegen. In een opwelling had ze hem nog een briefje met haar adres in de handen gestopt, met het idee dat ze elkaar konden schrijven. Maar ze had nooit iets van hem gehoord, en door haar eigen drukke leven was ze hem vergeten. Maar nu blijkt dat hij haar niet vergeten is. Ze is zelfs zijn laatste - zijn enige - hoop na drie jaar als vluchteling in vaak barre omstandigheden.

Maar zoals iedere lezer beseft is dat niet iets wat een Europees meisje zomaar kan doen. Zij heeft ouders, een eigen leven, een vriendje. De jongen is vies en gewond, berooid, heeft honger en kan nergens heen. Natuurlijk stuurt ze hem niet zomaar weg, ze doet wat ze denkt te kunnen doen. Het is niet genoeg. Natuurlijk is het niet genoeg. Samuel is op de vlucht. Hij kan niet terug naar Senegal. Zijn moeder eist dat hij geld stuurt, zij denkt: hij is in Europa, daar groeit het geld op straat. Samuel krijgt het haar niet uitgelegd, teruggaan is eerloos.

Maar zoals hij in Spanje eerder in handen van de vreemdelingenpolitie viel, zo is hij ook in Noorwegen niet veilig. Ze zullen hem zonder pardon terugsturen, Senegal is immers geen onveilig land. Zijn verhaal over de mensenhandel, over het misbruik en de slavenarbeid zal niet genoeg zijn. Als ze hem al geloven.
Hij heeft niets: geen eten, geen geld, maar ook geen papieren. Hij leeft in de schaduw van het bestaan, is nergens zijn leven zeker. En ja, dan is dat vodje papier met een adres zijn laatste redmiddel…

Simon Stranger vertelt een aangrijpend hartverscheurend verhaal over een van de vele vluchtelingen. Een verhaal zoals er zovele zijn, van hulpeloze, reddeloze mensen die hun huis en haard hebben achtergelaten met hoop op een beter leven. In Europa. Want daar is het immers beter? Stranger laat de reactie van de jongen zien als hij ziet in welke omstandigheden het Noorse meisje leeft. En ze is volgens onze normen niet eens zo welgesteld. Een gewoon meisje in een gewoon rijtjeshuis. Maar ja: in zijn ogen is zij rijk.

Even laat de schrijver zijn verbeelding werken, en hoopt waarschijnlijk dat op die manier ook zijn jonge lezers zullen begrijpen hoe scheef de verhoudingen zijn. Lang, heel lang geleden waren de voorouders van deze twee jongeren met elkaar verbonden: Een Scandinavische schipper is op weg naar Ghana met zijn zeilboot gekapseisd, en wordt uit de zee gevist door een soldaat met een zwarte huid. De over-over-over-over-over-over-over-overgrootvader van de een verbonden met de over-over-over-over-over-over-over-overgrootvader van de ander. Natuurlijk, een beetje schimmig, vergezocht, maar daarom nog niet minder waar als illustratie van het toeval dat bepaalt wie we zijn, waar we zijn, en in welke omstandigheden.

Buiten dit laat Stranger het aan de lezer over om al of niet te oordelen. Hij belicht de situatie van beide kanten, in een spannend verhaal, waarbij vanzelfsprekend het harde verhaal van Samuel het meest indruk maakt. Maar ook de kant van Emilie wordt goed belicht: hoe zij haar best doet, probeert te begrijpen.

Schaduwjongen van de Noorse schrijver Simon Stranger is het derde deel van een trilogie. In het niet vertaalde eerste deel wordt de geschiedenis van Emilie en Samuel verteld. Het tweede deel (Wereldredders, uitgeven door Van Goor in 2014) gaat over Emilie en haar acties tegen kinderarbeid. In dit derde deel gaat het vooral over Samuel. Schaduwjongen kan makkelijk los van de eerdere delen gelezen worden.

ISBN 9789044828511 | Hardcover | 187 pagina's | Clavis Uitgeverij | december 2016
Vertaald door Sofie Maertens en Michiel Vanhee | Leeftijd: 15+

© Marjo, 04 mei 2017