Willem van Zadelhoff

Toon alleen recensies op Leestafel van Willem van Zadelhoff in de categorie:
Willem van Zadelhoff op internet:

Vuur stelen Vuur stelen

Bob Moreno wordt ontslagen uit een inrichting voor geesteszieken. Jacques heeft voor hem een kamer geregeld bij Maria, die hem ook een beetje verder zal helpen. Maar het meeste moet hij zelf doen, zij kan geen nieuw leven voor hem beginnen. Bob is voor hij instortte regisseur geweest, en met zijn vriend Hugo maakte hij fantastisch toneel. Vond hij. Vindt hij.

Hugo is in die vijftien jaar niet stil blijven zitten, hij is verder gegaan waar hij al mee begonnen was: hij is televisie gaan doen. Succesvol. Bob moet toegeven dat hij charisma heeft, hij doet het goed op het beeldscherm, maar wat zijn het eigenlijk voor flutprogramma's. Het haalt het qua kwaliteit toch niet bij toneel? Ze moeten weer samen gaan werken, Hugo en hij, en waarom niet meteen dat ene stuk, dat niet van de grond kwam vijftien jaar terug, maar wat nu vast wel zal lukken. Ze zijn ouder en wijzer, en begrijpen nu waar het om gaat, denkt Bob.

Het stuk is het verhaal van Prometheus (betekent vooruitziende blik) die het vuur der kennis stal van de goden en het aan de mensen gaf. Zeus werd daar zo kwaad om dat hij Prometheus aan een rots liet ketenen en Epimetheus (betekent "terugblik" of "de achternadenkende) de broer van Prometheus, gaf hij de doos van Pandora. De doos die eenmaal geopend ongeluk bracht voor de mens.
Bob begint het stuk vast te lezen en in gedachten te bewerken voor de nieuwe opvoering. Maar hij heeft in al die jaren geen contact mee gehad met Hugo. Durft hij Hugo aan te spreken? Hij, de mislukkeling, naar Hugo de succesvolle presentator?

Misschien dat Bob en Hugo nu zouden kunnen begrijpen waar het om gaat, maar voor de argeloze lezer, die niets weet van de geschiedenis van het toneelwezen, valt er geen touw aan vast te knopen. Ik weet dat er veel meer in zit dan ik er uit kan halen. Er is die geschiedenis, er is de mythologie, met de symboliek daaraan verbonden, maar ik kan het niet volgen.  Voor mij blijft alleen de kern van het verhaal, en dat is te weinig. Ik zie vaak de verbanden niet. Waarom dat verhaal over Maria en haar vriend? Waarom die duik in het verleden, het verhaal van zijn ouders?  Ik schiet te kort.

ISBN 9789085421450 | Hardcover | 240 pagina's | Uitgeverij Meulenhoff | oktober 2008

© Marjo, 26 oktober 2009