Wally Lamb

Toon alleen recensies op Leestafel van Wally Lamb in de categorie:
Wally Lamb op internet:

Vleugelslag Vleugelslag

Soms heb je van die boeken en in dit geval ook schrijvers die totaal anders zijn dan je dacht en dat was bij met dit boek het geval. Ik had bij Wally Lamb de oneerbiedige associatie met niet al te zware vrouwenboeken, maar dat bleek geenszins het geval. Vleugelslag is bepaald geen lichte kost. Het is een zeer indringend boek, gebaseerd op het drama op de Colombine Highschool waarbij twee studenten veertien medestudenten en een docent neerschoten en daarna zichzelf.
Meer nog dan die aanslag op zich gaat het boek vooral over de gevolgen van geweld, oorlog en trauma’s, in dit geval dus met name dit trauma, maar ook andere geweldsituaties zoals oorlogen, op de overlevenden. En dan met name over het Post traumatisch stresssyndroom. De vrouw van de hoofdpersoon, Maureen, is getuige en overlever van deze gruwelijke aanslag. Een dag die het einde blijkt van het leven zoals ze dat tot die tijd leidde en ook van de persoon die ze tot die tijd was. Ze komt totaal beschadigd en met angst en herbelevingen en wanen uit de strijd, en wordt uiteindelijk van slachtoffer dader.

Door dit boek heen loopt ook nog de geschiedenis van de voorouders van de hoofdpersoon. Dat maakte het boek wat mij betreft wel erg “breed” maar paste ook wel weer in het boek.
Sterk vond ik vooral dat niemand in dit boek zwart of wit is. Zelfs voor de daders word in het boek een gedenkkruis geplaatst, en vooral bij Frank en Maureen, de hoofdpersonen is er heel veel zwart en heel veel wit. Er zijn veel nuances. Heel veel strijd en vallen en opstaan en in geen geval een zwart wit plaatje van het stereotype dader of slachtoffer, of van goed een mens óf slecht mens.

In het boek komen twee symbolen steeds terug. De vlinder, waar de titel op gebasseerd is, als teken van hoe de beweging van iets kleins iets catastrofaals in gang kan zetten. Én de bidsprinkhaan, die herhaaldelijk in het verhaal opduikt als teken van hoop.
Het is geen boek wat je even leest, en ook geen aanrader voor iedereen want het is tamelijk heftig,
Maar ik vond het een indrukwekkend boek. Het zit bij mij nog wel even in mijn hoofd in ieder geval.

ISBN 9789045800745 | Paperback | 687 pagina's | Uitgeverij Mouria | februari 2009