Vonne van der Meer

Toon alleen recensies op Leestafel van Vonne van der Meer in de categorie:
Vonne van der Meer op internet:

De vrouw met de sleutel De vrouw met de sleutel

Het eerste boek van Vonne van der Meer "Het limonadegevoel en andere verhalen' maakte grote indruk op me. Zoietst had ik nog nooit gelezen. De verhalen waren op een manier geschreven die ik niet kende. Vonne van der Meer won toentertijd,  terecht,  met dat boek de Geertjan Lubberhuizenprijs voor het beste debuut. En nu is het alweer vijfentwintig jaar later...
Een beetje fan van Vonne van der Meer kent natuurlijk haar eilandboeken. Die gaan over belevenissen van mensen die Duinroos huren, een vakantiehuisje op een van de waddeneilanden. De gasten kennen elkaar niet maar schrijven wel in het kort hun bevindingen in het gastenboek. De werkster, die het huis aan het begin van de zomer en na elk gastenbezoek schoonmaakt, is de rode draad. Zij ziet alle gasten maar kent ze verder niet. Alleen de lezer weet wat er in het hoofd van de gasten omgaat.
Nu is er ter ere van haar 25 jaar schrijverschap dit boek De vrouw met de sleutel. Eveneens een verhalenbundel, eveneens is er sprake van een centrale figuur maar nu is het geen werkster maar een weduwe, Nettie, genaamd. Deze Nettie heeft geld nodig. Vroeger was ze lerares maar ze kon geen orde houden dus terug in haar vak kan en wil ze niet. Ze kan wel heel mooi en goed voorlezen én ze heeft prachtige boeken in haar kast. Ze besluit een advertentie te plaatsen.

Vrouw, 59, moederlijk voorkomen, brede heupen, prettige stem, komt u voor het slapen instoppen en voorlezen. Discr. verzek. Beslist geen seks.bedoel.

Aan haar kinderen, die het huis uit zijn, durft ze deze stap nog niet te vertellen.

Er komen reacties en natuurlijk loopt alles anders dan Nettie aanvankelijk verwacht had. Ze had bijvoorbeeld totaal niet gedacht dat ze zo erg betrokken zou raken bij 'haar' mensen. Ook hebben haar klanten een eigen wil en één kiest een eigen boek waaruit hij voorgelezen wil worden, een sience-fiction roman. Een genre waar Nettie geen enkele binding mee heeft.
Ook had ze niet verwacht dat ze een elfjarig meisje, Renée, als klant zou krijgen. Renée heeft na haar eerste bezoek schrijfambities en samen proberen ze een weg te vinden in het moeilijke vak. Nettie moedigt aan en vertelt hoe Renée een lezer in een verhaal kan trekken. Hoe ze een bestaand verhaal kan veranderen in een ander, eigen, verhaal. Hoe ze een verhaal boeiender kan maken. Langzamerhand ontdekt Nettie echter wat Renée wérkelijk wil vertellen.
Aan de andere klanten leest Nettie haar eigen 'helden' voor zoals Het fregatschip Johanna Maria van Arthur van Schendel. Ook een verhaal van 'Raoul Trip' valt erg in de smaak bij de man aan wie ze voorleest. In feite wil Nettie mensen inspireren, overhalen om zelf te gaan lezen.
Je leert de klanten kennen en hun soms tragische gevoelens, maar ook Nettie ontwikkelt zich tot een interessante vrouw, die met haar werk ook haar eigen eenzaamheid probeert te bestrijden.

De verhalen die Nettie voorleest en de verhalen over de klanten zijn zoals altijd bij Vonne van der Meer heel bijzonder. Ze weet overal net die verrassende draai aan te geven zoals je van haar gewend bent.  Dit boek heeft zelfs meer, het is als het ware een ode aan het schrijversvak.
Zeer de moeite waard.

ISBN 9789025436056 | Paperback | 218 pagina's | Uitgeverij Contact | maart 2011

© Dettie, 08 maart 2011