Vittorio Busato

Toon alleen recensies op Leestafel van Vittorio Busato in de categorie:
Vittorio Busato op internet:

Impact Impact

Balzerin Carabolante. Met zo’n naam ben je al iemand zonder er iets voor te hoeven doen.
Maar Balzerin, nog geen veertig, is ook nog hoogleraar psychologie in Amsterdam. Hij kookt graag en heeft zijn passie voor tennissen weer nieuw leven in geblazen. Nu hij terugblikt op zijn leven - waarom hij dat doet ontdekt de lezer pas veel later -  moet  Balzerin concluderen dat hij mislukt is. Hij heeft niet zijn ambities waar kunnen maken, of het nu om tennis gaat of om zijn carrière.

In de liefde is het ook al niets geworden, hij is nog steeds alleen. Vlak voor hij belandde ‘op de plek waar ik nu ben’ was hij verliefd op Margarita, een jonge vrouw die hij op de tennisclub had leren kennen. Ze liet hem een blauwtje lopen, hetgeen hij niet kon verwerken. Hij reisde naar Thailand om daar afscheid te nemen van de liefde.

Balzerin heeft een theorie ontwikkeld die hij neerschreef in een pamflet ‘de wereld als brein en de mens als hersencel’, maar zijn collega’s zien er helemaal niets in. Uitgevers willen het niet publiceren. Zijn teleurstelling mondt uit in kwaadheid:

‘Ik zou de wereld nog één keer wat laten zien. Nog eenmaal zou ik iets groots doen, iets met impact.’

Wat dat is, vertelt hij met stukjes en beetjes in wat een autobiografisch verslag blijkt te zijn, zijn psychobiografie, tussendoor afdwalend en uitweidend over andere onderwerpen. Het autobiografisch gedeelte is per definitie onbetrouwbaar; de enige persoon die aan het woord komt is Balzerin zelf. Het gaat hem er duidelijk niet om om de spanningsboog vast te houden: tot ongeveer 90 pagina’s van het einde weet de lezer niet wat er gebeurd is.

In de laatste pagina’s wordt het verhaal afgerond en wordt de stellingname van Busato duidelijk: hij gaat nog wat dieper in op zijn ideeën over eerdere onderwerpen: hoe bepaalde delicten behandeld worden tijdens de rechtsgang en of tbs-klinieken zin hebben. Tussendoor krijgen we een reisverslag over zijn reis naar Thailand, en naast Freud wordt zijn grote voorbeeld Piet Vroon regelmatig aangehaald. Ook de schrijver Michel Houellebecq wordt vaak geciteerd.

Het voornaamste thema van deze debuutroman lijkt me de gang van zaken rond de TBS maar er worden regelmatig zijpaden bewandeld, die naar de instelling van de lezer meer of minder interessant zijn. Ik ken de boeken van Piet Vroon, maar ik vraag me af of  iemand die nog nooit van de inmiddels overleden professor gehoord heeft, interesse krijgt voor de theorieën van deze man.  Soms kan je het boek vergelijken met ‘One flew over the cuckoo’s nest’, andere keren wordt de verteltrant van Piet Vroon gevolgd.  Zo wordt het een beetje onevenwichtig.

Debuutroman van Vittorio Busato (1965, zelf psycholoog. Eerder publiceerde hij een aantal non-fictie werken (o.a. een biografie over Vroon).

ISBN 9789078905806 | Paperback | 296 pagina's | Uitgeverij De Brouwerij | Brainbooks | september 2015

© Marjo, 07 april 2016