Victoria Schuurman

Toon alleen recensies op Leestafel van Victoria Schuurman in de categorie:
Victoria Schuurman op internet:

Tweelingmuziek Tweelingmuziek

De tweeling Kristinia en Esther zijn totaal verschillend van karakter. Esther - de oudste - was een knappe meid, stapte onverschrokken op alles af en was vooral met zichzelf bezig. De zachtmoedige, hooggevoelige Kristinia voelde zich vaak de mindere van haar zus. Zij was volgens de normen minder aantrekkelijk om te zien maar haar vriendelijke aard compenseerde die 'lelijkheid' ruimschoots. We volgen in dit boek het leven van beide vrouwen.

Het verhaal begint met een aantal pagina's uit het dagboek van Kristinia, zich afspelend in het heden, die toewerkt naar een vioolconcert welke zij zal spelen op haar zeventigste verjaardag. De tweeling groeide namelijk op in een muzikaal gezin. Toen ze de geschikte leeftijd hadden bereikt, mochten ze een muziekinstrument kiezen om te leren bespelen. Esther koos voor de cello en bleek een natuurtalent. Kristinia koos de viool en speelde verdienstelijk maar niet subliem. Esther werd een wereldberoemde, gevierde celliste.

Kristinia ging een heel andere kant op en volgde meer haar gevoel dan dat ze carrièregericht was. Maar ze wil nu wel één keer in haar leven schitteren op het podium en studeert al twee jaar hard om het vioolconcert zo goed mogelijk te volbrengen. Over vier dagen zal het eindelijk zover zijn. De dominante Esther vindt het maar niets, Kristinia is volgens haar niet begaafd genoeg, ze zal zichzelf belachelijk maken. Maar voor deze ene keer drijft Kristinia haar eigen zin door.

Ook Esther schrijft in een dagboek waarvan we af en toe delen kunnen lezen. Daaruit blijkt hoe zeer ze met zichzelf is ingenomen en hoe superieur ze zich voelt aan haar zus. Zelfs de man waar haar zus verliefd op was, gunde ze haar niet, ze trouwde zelf met hem. Het was een goed huwelijk ondanks de ergernissen over de mindere muzikale begaafdheid van haar man en zijn grote interesse voor het antroposofische gedachtegoed van Rudolf Steiner. Maar ook in het huwelijk vond Esther zichzelf het belangrijkste. Het kind - met het Downsyndroom - dat ze verwachtte wilde ze niet hebben, het zou haar carrière teveel in de weg staan, en natuurlijk was het Kristinia die aanbood het meisje, Sophie genaamd, groot te brengen.

Langzamerhand komen we erachter hoe enorm egoïstisch Esther eigenlijk is. Alles draait om haar. Maar nu komt ook Esthers zeventigste verjaardag in zicht en overdenkt ze haar leven en beseft heel goed wat ze allemaal gedaan heeft, hoeveel mensen ze gekwetst en neerbuigend behandeld heeft.
Cello speelt ze allang niet meer, haar huwelijk is gestrand maar toch blijft zij zich ver boven haar zus verheven, zich niet beseffend dat die 'arme' Kristinia uiteindelijk een veel rijker en muzikaler leven geleid heeft. Esther wil schoon schip maken, schrijft zelfs een brief naar Kristinia, om ziichzelf te bevrijden van een loodzware last. Het is een brief die heel hard aan zal komen, zeker zo vlak voor het voor Kristinia zo belangrijke concert.

En dan is het zover, de dag dat de beide zussen zeventig worden, breekt aan. Kristinia wil haar zus niet zien voor het concert, ze weet hoe neerbuigend zij kan zijn. Ze ontvangt de brief... en aarzelt, ze kent haar zus inmiddels.
En Esther? Esther weet natuurlijk evengoed alle aandacht voor zich te winnen, maar niet op de manier dan iedereen verwacht had...

Het verhaal begint interessant en is boeiend. Afwisselend per hoofdstuk lezen we over de levens van Kristinia en Esther. Ook de schuingedrukte dagboekfragmenten, die hun huidige leven vertegenwoordigen, zijn het lezen waard en geven ons inzicht in de bijzondere gedachten van de twee vrouwen. Maar nadat beiden getrouwd zijn en Gerard, de antroposofische man van Esther, regelmatig zijn theorieën rond Steiner verkondigd, zakt het verhaal in. In feite voegen deze uiteenzettingen niet veel toe aan het verhaal. Ook het feit dat Sophie het Down-syndoom heeft, geeft geen meerwaarde. Hooguit lezen we dat mensen met dit syndroom meer kunnen dan vaak gedacht wordt. Maar voor het verhaal over de twee muzikale vrouwen heeft het kind verder geen betekenis. Hooguit om het verschil in karakter tussen de egoïstische Esther en warmhartige Kristinia te benadrukken.

Het boek heeft wel mooie, goed geschreven gedeelten. Het is echter jammer dat Victoria Schuurman teveel thema's heeft willen invoeren, dat maakt dat het verhaal over de twee vrouwen niet optimaal uit de verf komt. Er zijn teveel zijlijntjes. Maar dat neemt niet weg dat het wel een meeslepend en bijzonder verhaal is geworden dat ik met veel plezier gelezen heb.

ISBN 9789461537393 | Paperback | 256 pagina's | Uitgeverij Aspekt | mei 2015

© Dettie, 31 mei 2017