Veronica Henry

Toon alleen recensies op Leestafel van Veronica Henry in de categorie:
Veronica Henry op internet:

Echte liefde vind je in de boekhandel Echte liefde vind je in de boekhandel

Toen Julius Nightingale het verwaarloosde winkelpand zag, wist hij meteen dat het goed zat. In dit stoffige pand in het lieflijke plaatsje Peasebrook zou hij een boekwinkel openen. Een winkel die het mogelijk zou maken een goede vader voor zijn pasgeboren dochter Emilia te zijn. De komst van het meisje heeft hem overdonderd, zoals eerder de komst van haar moeder Rebecca dat deed. De Amerikaanse woei zijn leven als een wervelwind binnen en was even snel weer verdwenen. Ze stierf toen ze het leven schonk aan Emilia. De piepjonge Julius, net afgestudeerd, was in een klap een alleenstaande vader.

Tweeëndertig jaar later laat Julius’ overlijden een grote leegte in het leven van Emilia achter. Hij was een fantastische vader die van Nightingale Boeken een groot succes heeft gemaakt. Emilia zal de boekhandel voortzetten. Ze heeft het gulle bod van een vastgoedondernemer afgewezen. Haar vader was met de winkel vergroeid, een deel van zijn ziel is in het knusse pand achtergebleven. Emilia zal hem eren door de boekhandel met alle liefde die ze in zich heeft voort te zetten.

Julius blijkt niet alleen een grote leegte in Emilia’s hart maar ook in zijn portemonnee achtergelaten te hebben. Emilia ontdekt dat de winkel op het punt staat financieel kopje onder te gaan. Nu moet ze niet alleen leren hoe ze een winkel met runnen, ze moet ook een manier bedenken om de winkel te redden. De moed zakt haar in de schoenen.

Julius was geen geslepen ondernemer maar hij was wel een man met een hart van goud. Veel inwoners van Peasebrook missen hem dan ook enorm. Hij bood iedereen een luisterend oor en een vriendelijke lach. Verlegen zielen kwamen in de boekhandel tot bloei. Dankzij Julius durfden ook anderen hun dromen waar te maken. Julius genoot van het leven en Peasebrook genoot van hem.

Ook Sarah Basildon, de eigenaresse van Landgoed Peasebrook, was een vaste klant. Het contact met Julius verdiepte zich tot een dierbare vriendschap en zelfs meer dan dat. Nu Julius er niet meer is, voelt Sarah een intens verdriet. Ze kan het met niemand delen want dan zal de getrouwde Sarah op moeten biechten waarom haar verdriet dat van anderen, op Emilia na, ruimschoots overstijgt. Sarah rouwt in alle eenzaamheid om de dood van de liefde van haar leven.

Emilia pakt het leven in Peasebrook verbazingwekkend snel op. Ook al is ze even weggeweest, het voelt of ze het stadje nooit heeft verlaten. Haar nieuwe leven levert haar blijdschap maar ook verwarring op. Marlowe, een goede vriend van haar vader, blijkt veel jonger en leuker dan ze had verwacht. Schenk hij zijn speciale lach aan iedereen? Ook een andere man trekt haar aandacht. Sinds kort duikt hij regelmatig in de boekwinkel op.  Flirt hij met haar? Gelukkig weet Emilia niet dat haar nieuwe klant door de vastgoedondernemer is gestuurd. De knappe onbekende moet Emilia overhalen het pand alsnog van de hand te doen. Eigenlijk heeft Emilia geen tijd voor de liefde want de boekhouding van Julius bezorgt haar nog altijd slapeloze nachten. Kan ze de droom van haar vader voortzetten of het is tijd om wakker te worden en de werkelijkheid onder ogen te zien?

Het vrolijke uiterlijk van het boek verraadt al dat het om een echte feelgood roman gaat. Toen ik begon te lezen, werd dat meteen bevestigd. Hoewel het een verhaal over vallen en opstaan is, was meteen duidelijk dat dit boek puur geschreven is om de lezer te plezieren. Zelfs op de momenten dat de personages in het boek het moeilijk hebben, zorgt de luchtige ondertoon ervoor dat het verhaal geen moment zwaar wordt.

Emilia neemt de hoofdrol in het boek voor haar rekening maar schrijfster Veronica Henry biedt ook gul ruimte aan tal van andere personages. Veel van deze personages zijn verliefd, al durven ze dat niet toe te geven. Zo is de toegewijde tuinman van Landgoed Peasebrook verliefd op de dochter van Sarah Basildon en krijgt een verlegen lerares blosjes op haar wangen als ze de verkoper in de plaatselijke kaaswinkel ziet. Echte liefde vind je in de boekhandel combineert de liefde voor boeken met de liefde voor het leven. Ik heb genoten.

ISBN 9789022579190 | Paperback | 335 pagina's | Uitgeverij Boekerij | januari 2017
Vertaald door Willeke Lempens

© Annemarie, 25 februari 2017