Tracy Chevalier

Toon alleen recensies op Leestafel van Tracy Chevalier in de categorie:
Tracy Chevalier op internet:

De jonkvrouw en de eenhoorn De jonkvrouw en de eenhoorn

Tracy Chevalier gaat na Het meisje met de Parel op dezelfde voet voort: Wederom verscheen een roman waarin een kunstwerk het onderwerp van een prachtig verhaal vormt.

De oorspronkelijke "Lady with the Unicorn" bestaat uit een serie van zes wandtapijten en deze worden beschouwd als een van de prachtigste kunstschatten van de wereld. De serie tapijten stellen de zes zintuigen voor en hebben de volgende namen: Le Goût (Proeven), L'Odorat (Ruiken), L'Ouïe (Horen), Le Toucher (Voelen), La Vue (Zien), A Mon Seul Désir (Mijn enige verlangen).
Ze zijn geweven in de middeleeuwse stijl van Mille Fleurs, "duizend bloemen". Sinds 1882 hangen deze wandtapijten in een grote ronde zaal in Musée de Cluny in Parijs. De tapijten werden in 1841 ontdekt tijdens de verkoop van Kasteel Boussac.. Men denkt dat de oorsprong van dit prachtige wandtapijt in het zuiden van de Lage Landen ligt (1490 - 1500).

De getalenteerde miniatuurschilder en onverbeterlijke vrouwenversierder Nicholas des Innocents komt de opdracht in zijn huis bespreken, en ontmoet de dochter des huizes, Claude. Zijn poging haar te verleiden, bevalt haar moeder helemaal niet, en Claude wordt naar haar strenge grootmoeder gestuurd. Nicholas vertrekt naar Brussel waar zijn ontwerpen op het weefgetouw zullen komen. Als een waar kunstenaar houdt hij graag een oogje op zijn tekeningen. En in Brussel ontmoet hij de blinde dochter Aliénor.

Eigenlijk zijn de wandtapijten de hoofd"personages" in dit boek, we volgen het ontstaan van opdracht naar ontwerp, en via patroon naar tapijt. Ieder hoofdstuk wordt door een andere betrokkene verteld, waarbij we wel in herhaling vallen, en zo lezen we een prachtig romantisch verhaal, dat ook nog de tijdsgeest weergeeft.
Het is een feest om op deze manier kennis te nemen van (kunst)geschiedenis. De symboliek van het millefleurs bijvoorbeeld zou ik anders nooit gekend hebben.

ISBN 9045301350 | Hardcover | 286 pagina's | BZZTôH | maart 2004

© Marjo, mei 2004