Tom Lanoye

Toon alleen recensies op Leestafel van Tom Lanoye in de categorie:
Tom Lanoye op internet:

Heldere hemel Heldere hemel

De proloog laat het verhaal beginnen in Vlaanderen, in de zomer van 1989. Een telefoongesprek tussen Vera en Walter. Het gesprek schokt Vera, maar we weten nog niet waarom, want het eerste hoofdstuk gaat over Andrej, een Russische piloot, die onder aan een parachute de aarde nadert. Hij vraagt zich af waar zijn vliegtuig zal neerkomen en wat de gevolgen zullen zijn. Intussen mijmert hij over modderbaden en de Koude Oorlog.

In het daarop volgende hoofdstuk zijn we weer bij Vera, duidelijk geagiteerd, die twee slotenmakers ontvangt: Walter zal haar huis niet meer in kunnen, ze is woedend, nu ‘Walter zijn herontdekte wellust aan het botvieren is op deze overjaarse bakvis, deze  ‘Carla’, die natuurlijk te vereerd en te onnozel was om te beseffen dat zijn keuze voor haar geen kwestie was  van passie, maar van een revolte tegen de sleur. De mannelijke menopauze.’
Hoofdstuk drie springt weer naar een andere omgeving: de ‘situation room’ in Bergen. Daar zit de Chieff of Staff te overleggen met twee medewerkers vanuit het Witte Huis.
‘de Republikein was een mormoon uit Texas, de Democraat een jood uit New York.’

We gaan weer terug naar Vera, naar het beste deel van het boek: de confrontatie tussen Vera en de bakvis, die ook nog gerommeld heeft met zoonlief. Later volgt nog een intermezzo ergens op een krantenredactie, en het verhaal is intussen duidelijk: er vliegt een onbemand vliegtuig boven Europa. Niemand weet waar het zal neerstorten, maar we hebben niet voor niets het verhaallijntje vanuit Kooigem.

‘Tom Lanoye schreef het beste Boekenweekgeschenk in jaren’ lees ik overal. Waarom zegt men dat?
Het is een toegankelijk verhaal, en op z’n Lanoyes: af en toe sappige taal, en natuurlijk kritiek op allerlei zaken. De Gaulle bijvoorbeeld komt er net zo goed van af, en hij spaart ook zijn eigen landje niet. Natuurlijk zit Lanoye voor een boekenweekgeschenk vast aan een aantal pagina’s, maar ik vind dit verhaal te groot voor zijn klein boekje. Het is alsof er meerdere verhalen aan elkaar gelinkt zijn, verhalen, die geen verder verloop kennen.
Zo komen de aparte lijnen niet genoeg uit de verf. Zeker niet als je in een korte noot achter in het boek leest dat dit hele verhaal berust op een ware gebeurtenis: er is daadwerkelijk een Mig neergestort op een Vlaams huis in 1989.
Het is goed, maar veel te weinig.

ISBN 9789059651494 | Hardcover | 91 pagina's | Stichtig CPNB | maart 2012

© Marjo, 19 maart 2012