Tim Boon

Toon alleen recensies op Leestafel van Tim Boon in de categorie:
Tim Boon op internet:

Van Scylla in Charybdis Van Scylla in Charybdis

2022, Frankrijk, Avignon. De student Yann wordt door zijn vriend Simon meegesleurd naar een bijeenkomst van het rechtse front. Yann wil niet, hij is totaal wars van dat gedachtegoed. Maar Simon wil van geen nee horen, en zo hoort Yann tot zijn grote verbijstering hoe een katholiek, een kardinaal nog wel, oproept tot  afschaffing van de scheiding tussen Kerk en Staat. Samen moeten ze optreden tegen de islam, roept hij. ‘In naam van de Kerk, in naam van de democratie, in naam van de vrijheid van meningsuiting, in naam van alle waarden die hier iets te betekenen hebben, vraag ik jullie, mijn broeders, om op te staan en een front te vormen.’
Een front tegen moslims, tegen de islam. Frankrijk moet volledig gezuiverd worden van andere geloofsovertuigingen.

Yanns verbijstering neemt nog toe: steeds meer mensen in zijn omgeving, ook Simon, worden lid van de extreemrechtse frontpartij. Wat is er gebeurd met verdraagzaamheid, naastenliefde, respect?
Als Marine, het meisje dat hij uit de verte bewonderde, hem aanspreekt en uitnodigt mee te doen met een tegenactie, is Yann dan ook ten volle overtuigd van het gelijk van de groep waar zij de leiding van heeft. Er moet actie ondernomen worden. De wereld moet weten dat niet iedereen het eens is met de nieuwe gang van zaken. Vanaf dat moment wordt Yann meegesleurd in een spannend avontuur, dat evenwel uiterst serieus is. De gevolgen zijn niet te overzien.

Een spannend avontuur, dat is het inderdaad. Maar veel belangrijker is dat het boek een waarschuwing bevat. Terwijl het gedachtegoed tot je doordringt, zijn kleinigheden als tik- of spelfouten niet belangrijk meer. De vorm en de stijl van het verhaal zijn heel toegankelijk voor velen.
Met enige variatie – proloog, epiloog, andere vertellers – wordt deze belangrijke boodschap verpakt in een roman, met zelfs erotiek. Maar waar het leven van een mens draait om liefde geldt dat helaas ook voor geweld. Zo ook in dit boek.
De betekenis van de titel - een uitdrukking - is: van moeilijke omstandigheden in nog moeilijkere omstandigheden terechtkomen. Dat geldt voor de hoofdpersonen in dit boek – de arme Yann is gedoemd vanaf de eerste pagina - maar vooral ook voor de hele wereld, en niet alleen de westerse wereld.

Ik wens van ganser harte dat het verhaal dat Tim Boon ons schetst pure fictie is, maar helaas zijn bepaalde onderdelen al aan de orde. Vreemdelingenhaat, islamofobie, radicalisering, we hebben er al mee te maken. Wat de schrijver doet is ons een toekomst voorspiegelen waarin dit danig uit de hand loopt. Maar is het wel fictie? Als we niet uitkijken gaan we wel die kant op.  Een waarschuwing dus: laten we alsjeblief verstandig blijven!
Wat hier gebeurt, dat willen we niet!

ISBN 978940222791| | Paperback | 212 pagina's | Boekscout.nl | februari 2016

© Marjo, 18 augustus 2016