Sylia de Graaf

Toon alleen recensies op Leestafel van Sylia de Graaf in de categorie:
Sylia de Graaf op internet:

De zenuwsloper De zenuwsloper

Een calvinistische milieu is niet het beste om op te groeien tot een evenwichtig persoon, vertelt ons de literatuur. Na Siebelink, Treur en anderen doet ook Sylia de Graaf een duit in het zakje. Haar hoofdpersoon heeft nog meer nadelen: ze heeft bij eventuele ontsnappingspogingen geen steun van een broer of zus, en bovendien is haar moeder ziekelijk. Wat ze mankeert weten haar man en dochter Ella niet, maar het beïnvloedt het leven van het hele gezin. Vooral op momenten dat de status quo bedreigd wordt heeft de moeder pijnaanvallen waartegen geen dokter een medicijn heeft.
Als Ella verliefd wordt op een niet gelovige jongen, en ze samen met Max probeert het leven te leiden dat twee geliefden zouden moeten leiden - huisje, boompje beestje - weet de moeder daar met succes een stokje voor te steken. Ella is niet sterk genoeg en denkt heel naïef dat ze haar vriend wel kan veranderen. Als die haar uitlacht, maakt ze een eind aan de relatie. Het leven kabbelt verder, ze vindt een andere man, wel gelovig en bouwt met hem een leven op. Er komt een kind, en alles lijkt goed te gaan. Ook de dood van haar vader en de opname van haar moeder in een verpleeghuis zijn geen gebeurtenissen die het leven van Ella bedreigen. Haar moeders geheim is veilig. Maar in haar huwelijk ontbreekt iets, iets belangrijks: liefde. Dat zal haar tenslotte opbreken. Als ook haar dochter het huis uit is, en ze niets meer omhanden heeft, besluit ze haar moeders 'geheime' koffers te doorzoeken. Als ze eindelijk, na jaren volgzaamheid, haar leven in eigen hand neemt, doet ze dat wel op een heel vreemde manier.
Het geheim van haar moeder blijkt de spil van het verhaal. Het is 'de zenuwsloper', veroorzaakt door een andere zenuwsloper, degene waar Ella achteraan gaat. Wordt haar vreemde gedrag ook veroorzaakt door die geheimzinnige ziekte? Of is het toch haar opvoeding, plus de onverwerkte trauma's uit haar jeugd?

Het verhaal hinkt op twee gedachtes. Is het een verhaal over wat jeugd met een bepaalde geloofsbeleving met een mens kan doen? Een  psychologische roman? Daar lijkt het aanvankelijk erg op, maar het tweede deel van het verhaal neemt een heel andere wending. Ook blijven de personages te oppervlakkig en ontwikkelt er zich geen psychologisch verhaal.  Was het dan de opzet een thriller te schrijven met een getraumatiseerde vrouw als hoofdpersoon? Daarvoor ontbreekt de spanningsopbouw. Ook de cursieve stukjes die lukraak tussen de hoofdstukken lijken te zijn geplaatst, geven de lezer geen leidraad.
Het verhaal verloopt met flinke sprongen, waardoor het ene deel van Ella's leven al weer voorbij is voor we het beseffen. Wordt ze op de ene bladzijde nog panisch bij de gedachte aan een kind, op de volgende pagina is ze al zwanger... Dat doet geen goed aan het opbouwen van spanning. Het blijft allemaal een beetje op de vlakte.
Maar al blijf je met een ontevreden gevoel achter, het is toch een boek waarin je blijft lezen, omdat je wil weten waar het verhaal naar toe gaat. Als je dat eenmaal weet, is de spanning er af, maar dan kunnen die laatste pagina's er ook nog wel bij.

ISBN 9789063055400 | Paperback | 205 pagina's | Uitgeverij Archipel | november 2009

© Marjo, 07 april 2010