Sarah May

Toon alleen recensies op Leestafel van Sarah May in de categorie:
Sarah May op internet:

Op de klippen Op de klippen

In een Engels kustdorpje zijn de levens van een paar gezinnen sterk met elkaar verbonden.
Twee kinderen uit gezinnen die elkaars buren zijn, de familie Faust en familie Hamilton, zijn Anna en Laura. Zij zijn vriendinnen, een vriendschap die duurt tot er een man op het toneel verschijnt.
Als Anna dertien is, op een dag die Anna het liefst vergeet om andere redenen, gebeurt evenwel iets waar een man bij om het leven komt. Een andere man, een jongen eigenlijk nog, moet er twintig jaar voor in de gevangenis.
Anna vertrekt naar Londen waar ze na haar studie bij de politie gaat en Laura blijft in het dorp en trouwt met de man door wie de vriendschap met Anna spaak liep. Uit hun verbintenis wordt een dochter geboren, Martha.
Als jaren later Anna’s opa op sterven ligt, komt Anna terug. Ze is, eenmaal 'thuis', niet erg gehaast om terug te gaan naar de grote stad, hetgeen politie-inspecteur Laviolette snel opvalt.

Laviolette is in functie als hij Anna (weer) ontmoet: Laura’s echtgenoot, Bryan Deane, is met zijn kajak de zee opgegaan en niet meer teruggekomen.
Anna meldt bij de inspecteur dat ze Bryan die ochtend nog gezien heeft. Toen zag ze voor de eerste keer ook Martha, en omdat ze gezien heeft hoe de man met zijn dochter omging, twijfelt ze heel sterk aan zijn dood. Ook Martha beweert hem na die dag nog gezien te hebben. Maar er spoelt wel een lichaam aan, en Laura gedraagt zich als een treurende weduwe.
De huidige perikelen blijken sterk verbonden met die van ruim twintig jaar geleden. De man die vermoord werd is de vader van Laviolette; de man die gezeten heeft is de broer van Bryan; hij is weer op vrije voeten.
Kloppen Anna’s vermoedens?  Heeft ze echt gezien wat er in de proloog verteld staat, waaruit blijkt dat Brywn niet dood is? En hoe kan het eigenlijk dat Laviolette de zaak van Bryans vermissing heeft gekregen? Hij is immers persoonlijk betrokken bij de Deanes.

Dit verhaal vertelt twee verhalen: dat van de moord op Laviolettes vader en de verdwijning van Bryan Beane. Maar je zou ook kunnen zeggen dat het een verhaal is over verraad, en over liefde. Over trouw ook, en over moeilijke keuzes in het leven.
Afgezien van de wel heel erg woelige slotscene is het een rustig verhaal, waarbij langzaam naar dat einde toe gewerkt wordt. Met een sterke vrouw als Anna als hoofdverteller, humor en romantiek, lees je met gretigheid door tot het boek uit is. Hè...

ISBN 9789056724146 | Paperback | 309 pagina's | Uitgeverij Signatuur | oktober 2013
Vertaald door Mary Bresser

© Marjo, 01 februari 2014

Op de klippen Op de klippen

Omdat haar opa Erwin op sterven ligt, keert Anna Faust terug naar de stad waar ze opgroeide. Ze is er zestien jaar geleden weggegaan en de reden van haar vertrek is zojuist door zijn vrouw als vermist opgegeven. Bryan Deane, de man die koos voor Anna’s beste vriendin Laura, ging in een kajak de zee op en keerde niet meer terug.

Anna wordt allesbehalve hartelijk in het huis van Laura ontvangen. Eens waren de twee vrouwen hartsvrienden maar dat is verleden tijd. Omdat Anna haar oude jeugdvriend Bryan toevalligerwijs op de dag van zijn verdwijning heeft gezien, meldt ze zich als getuige bij rechercheur Laviolette. Het is opmerkelijk dat Laviolette de vermissingszaak toebedeeld heeft gekregen. Het was immers Jamie, de oudere broer van Bryan, die Laviolettes vader Roger vermoordde. Ook Jamie is weer terug in de stad. Hij heeft zijn gevangenisstraf van twintig jaar uitgezeten en bivakkeert in het huis van zijn demente vader Bobby.

Er zit een luchtje aan de vermissingszaak van Bryan. Zowel Anna, die in haar woonplaats Londen als rechercheur werkzaam is, en Laviolette twijfelen of Bryan wel echt vermist is. Laura gedraagt zich helemaal niet als een treurende weduwe en boekt zelfs een vakantie naar het buitenland. Martha, de vijftienjarige dochter van Bryan en Laura is wél oprecht verdrietig. Ze mist haar vader enorm en vindt geen steun bij haar moeder die op haar beurt liever een onderonsje met de drankfles heeft. Martha is blij met de komst van Anna. Het gevoelige meisje heeft haarfijn door dat Anna ooit een oogje op haar vader had en dat vindt ze erg interessant. Bovendien wil Laura beslist niet dat Martha met Anna optrekt, wat Anna alleen maar aantrekkelijker maakt.

De hoofdpersonen in dit boek kennen elkaar van vroeger. Op de een of andere manier zijn ze allemaal met elkaar verbonden en door de vermissingszaak komen oude, zorgvuldig weggestopte gevoelens weer naar de oppervlakte. Klopt het plaatje van het verleden wel? En is Bryan wel echt vermist? Martha is ervan overtuigd dat haar vader nog leeft. Ze zag een man  aan de overkant van het schoolplein staan die –weliswaar magerder en met andere haarkleur – zonder twijfel haar vader was. Waarom gelooft Laura haar niet?

In de proloog van het boek wordt de lezer toevertrouwd dat Bryan nog leeft. Maar waarom lijkt hij dan van de aardbodem verdwenen? Had hij genoeg van zijn huwelijk of weet Laura meer dan ze loslaat? De vermissing van Bryan is de rode draad in dit verhaal over liefde. Op de klippen is een verhaal over prille liefde, ware liefde, verborgen liefde, vaderliefde en onbeantwoorde liefde maar ook gaat dit boek over verraad. Zonder het verraad waren vele levens anders verlopen.

Heel mooi is hoe de herinneringen van de personages in elkaar overvloeien. Auteur Sarah May schrijft vlot en levendig en laat ook de oudere generatie aan het woord. De opvoeders van de hoofdpersonen hebben zo hun eigen kijk op alle gebeurtenissen. Wanneer alle herinneringen en gedachtes samenkomen, ontvouwt zich een ontroerend en verrassend totaalplaatje. Op de klippen is een prachtig boek over de liefde maar ook over ouder worden, wanhoop, gemis en overnieuw beginnen. Een aanrader.

ISBN 9789056724146  | Paperback | 309 pagina's | Uitgeverij Signatuur | oktober 2013
Vertaald door Mary Bresser

© Annemarie, 06 oktober 2013