Toon alleen recensies op Leestafel van Ru S. Freeman in de categorie:
Ru S. Freeman op internet:

Een rebelse meid Een rebelse meid

Op de kaft staan allemaal mooi geborduurde schoenen en slippers.
Daar begint het verhaal mee ofwel hoe één weigering verstrekkende gevolgen kan hebben.

Shri Lanka
Latha is al vanaf haar vijfde jaar dienstmeid bij de Vinthanages. Ze heeft dezelfde leeftijd als de dochter des huizes Thara. De meisjes trekken altijd met elkaar op. Natuurlijk gaan ze niet naar dezelfde school. Thara gaat naar een school waar alleen de kinderen van rijken les krijgen. Latha moet naar een gewone school (De regering heeft verplicht gesteld dat bedienden ook les moeten krijgen) maar behaalt veel betere resulaten dan Thara. Latha is, in tegenstelling tot andere bedienden, erg schoon op zichzelf, haar kleding verzorgt ze goed, zij herstelt elk afdankertje dat ze krijgt. Haar grootste verlangen is een paar nieuwe sandalen. Als mevrouw Vinthanage haar daarvoor geld weigert te geven en bovendien meldt dat ze haar van school zal halen zodat ze 'eindelijk kan leren hoe ze moet koken en schoonmaken en een een fastoenlijke dienstmeid moet worden' knapt er iets in Latha. Ze neemt wraak door de jongen die bestemd is voor Thara te verleiden met alle gevolgen van dien. Ondanks dat mag ze voor de familie blijven werken. Door opmerkingen van de familie en later andere mensen beseft Latha dat ze altijd als dienstmeid, een mindere, gezien zal worden, wat ze ook doet, hoe intelligent ze ook is. Ze kan kiezen of ze dit gegeven zal accepteren, of niet.

Biso is een jonge getrouwde vrouw met drie kinderen, een jongen en twee meisjes. Haar man is verschrikkelijk, hij drink, hij slaat haar en is bovendien ontstellend jaloers. Ze besluit te vluchten naar het huis van haar moeders zus in de heuvels. 's Ochtends vroeg sluipt ze het huis uit en stapt op de trein.
Biso is een vrouw uit een hogere kaste, ze is welgemanierd, mooi en toentertijd uitgehuwelijkt door haar ouders.
We volgen haar op haar lange treinreis. De kinderen vinden het wel een avontuur en zijn blij weg te zijn bij hun vader. In de trein vinden vele ontmoetingen plaats die mooi beschreven worden. Enkele ontmoetingen blijken later heel belangrijk te zijn.

We volgen het leven van deze twee vrouwen. Beiden proberen ze hun waardigheid te behouden ondanks alle tegenslagen. De treinreis van Biso blijkt voor beide vrouwen allesbepalend. Er komt nog een derde vrouw in het verhaal voor die misschien wel de verbindende factor is. Veel meer moet ik er niet over vertellen, dan zou ik teveel weggeven van het verhaal.

In het boek lezen we in aparte hoofdstukken, om en om, hoe het de twee vrouwen vergaat. Soms was dat vervelend omdat je wilde weten hoe het verder ging met Latha of Biso, gelukkig zijn de hoofdstukken niet lang dus veel geduld hoefde je niet te hebben. Maar, door diezelfde korte hoofdstukken, versprong het verhaal af en toe te snel zodat je elke keer weer even om moest schakelen. Dat neemt niet weg dat het een aangenaam en soms aangrijpend boek was om te lezen. Het kasteverschil blijft voor mij onbegrijpelijk evenals de manier van behandelen van bedienden, maar ook de manier waarop blanke mensen met de bewoners Shri Lanka omgaan.

ISBN 9789049951054 | Paperback | 336 pagina's | Uitgeverij Mistral | mei 2009
Vertaald door Ans van der Graaff

© Dettie, 03 juli 2009