Rona Lichtenberg

Toon alleen recensies op Leestafel van Rona Lichtenberg in de categorie:
Rona Lichtenberg op internet:

De kleuren van mijn ziel De kleuren van mijn ziel

Rona Lichtenberg heeft Zeeuws bloed, maar een Griekse ziel. Vanaf het moment dat ze in Griekenland voor het eerst voet aan land zette voelde het alsof ze thuis kwam. Griekenland heeft, zoals een van haar personages in het titelverhaal zegt, de kleuren van haar ziel. Alle verhalen in deze bundel gaan dan ook over Griekenland en al lezend krijg je meteen zin om je koffers te pakken. Het zijn verhalen vol zon en water. Melancholieke verhalen, in bijna ieder verhaal speelt de dood of de dood van een geliefde wel een rol, maar toch is het geen treurig boek.
Sommige verhalen zijn gebaseerd op oude mythes, andere verhalen hebben een mythisch verloop en bijna allemaal gaan ze over de liefde.
Opvallend goed aan dit boek zijn de sfeertekeningen, al lezend zie je lange stranden voor je, prachtig licht, blauwe zeeën en dansende zigeuners. Het mooiste verhaal vond ik een verhaal over een vrouw die haar vaderland ontvlucht om haar verleden, het verdriet om een vermiste geliefde, te ontlopen. Ze komt in een huis terecht waar één deel van de alsmaar opnieuw geverfde muur constant afbladdert, hoe harder ze verft, hoe meer verf er weer afbladert. Iets wat alle dorpelingen al sinds jaar en dag weten, want achter de afbladderende muur schuilt het verhaal van een andere gemiste geliefde, die onze hoofdpersoon uiteindelijk helpt om in een eeuwenoud fort in het dauwuur met haar verlies in het reine te komen. Ook mooi vond ik het verhaal, de mythe, van een vrouw die haar geliefde verliest aan de zee, en haar leven opgeeft om hem thuis te laten komen.

Treurige verhalen, melancholieke verhalen, mooie verhalen. De schrijfstijl kan hier en daar nog wel iets beter, die haalde me af en toe weer terug uit de melancholieke Griekse sferen waar ik al lezend in vertoefde, maar ik vermoed dat in deze oefening kunst baart. Ik zou dus zeggen, nóg een boek, want vertéllen kan Rona Lichtenberg.

ISBN 9789491074042 | Paperback | 294 pagina's | Uitgeverij Parelz | december 2010

© Willeke, 21 oktober 2011