Rolf Lappert

Toon alleen recensies op Leestafel van Rolf Lappert in de categorie:
Rolf Lappert op internet:

Benjamin Schillings droom Benjamin Schillings droom

In het suffe gehucht Wingroden, ergens in Duitsland, is voor de zestienjarige Benjamin Schilling weinig te beleven. Hij woont bij zijn opa Karl. Zijn moeder is jazzzangeres en altijd op tournee en zijn vader is jaren geleden om het leven gekomen in Afrika. Karl is geestelijk niet meer in orde en Benjamin moet voor hem zorgen. Het is een hele verantwoordelijkheid. Het liefst zou Benjamin naar Afrika gaan. Hij is bezig met het opknappen van een oud volkswagenbusje dat straks als vervoermiddel voor zijn reis naar Afrika moet gaan dienen. Als het er ooit van komt.

Voorlopig zit hij opgescheept met een verwarde grootvader en de suffe inwoners van het dorp. Benjamin is echter een aardige knul en kan met iedereen goed overweg. Vooral bareigenaar Maslow mag hij graag. Maslow voelt zich verantwoordelijk voor het ingedutte dorp en bedenkt van alles om Wingroden financieel nieuw leven in te blazen. Hij betrekt Benjamin tegen wil en dank bij zijn nieuwste project. Maslow heeft bedacht dat een ufo-signalering heel wat volk aan zal trekken. Hij heeft een nep-ufo in elkaar geflanst waarmee hij zijn dorpsgenoten ’s-nachts de stuipen op het lijf jaagt. Volgens Maslow is het een kwestie van tijd voordat de journalisten zich naar Wingroden zullen haasten. Hij beweert enthousiast dat het dorp vast en zeker een tweede Roswell wordt en dat toeristen in grote getalen zullen toestromen.

Korte tijd later strandt er een jong meisje, Lena, met autopech in Wingroden. De auto blijkt met een paar simpele grepen onklaar gemaakt te zijn en Maslow is ervan overtuigd dat het meisje een undercover journaliste is. Hij is drukker dan ooit met zijn ufo en heeft in gedachten het dorp al omgetoverd tot een heus vakantie-resort. Benjamin vindt dat Maslow te ver gaat en weigert mee te werken. Hij voelt zich bezwaard tegenover zijn angstige dorpsgenoten omdat hij hun niet mag vertellen dat ze voor de gek gehouden worden.

Het is nogal wat voor Benjamin dat hij voor zijn opa moet zorgen en door zijn moeder aan zijn lot overgelaten wordt. Toch weert hij zich kranig en maakt er het beste van. Wel voelt hij zich schuldig dat hij regelmatig van zijn opa baalt die er immers ook niets aan kan doen. Benjamin heeft het trouwens flink te pakken van Lena. Op liefdesgebied heeft hij in het uitgestorven dorp weinig ervaring op kunnen doen en hij is dan ook behoorlijk onzeker. Hij waagt een kansje maar of dat goed uitpakt?

Auteur Rolf Lappert heeft jarenlang als scriptschrijver gewerkt en dat merkt de lezer aan zijn schrijfstijl. Het boek is heel filmisch geschreven en zou zo verfilmd kunnen worden. De personages komen tot leven en ook het suffe dorpje zie ik helder voor me. Alle inwoners hebben wat eigenaardigs en vormen samen een kleurrijk geheel. Wel moet het verhaal even op gang komen. Aanvankelijk kabbelt de vertelling een beetje voort maar daarna komt het dan toch mooi tot ontwikkeling.

Benjamin Schillings droom is een klein, bescheiden verhaal. Rolf Lappert heeft het, net als bij Naar huis zwemmen, een happy end gegeven. Daar houdt hij duidelijk wel van. Het is een prettige coming of age-roman  om te lezen op een luie middag.

ISBN 9789056724412 | Paperback met flappen | 208 pagina's | Uitgeverij Signatuur | mei 2012
Vertaald door John Kanon

© Annemarie, 03 juni 2012