Roberta Marasco

Toon alleen recensies op Leestafel van Roberta Marasco in de categorie:
Roberta Marasco op internet:

Het geheim van de thee Het geheim van de thee

In dit boek word je ondergedompeld in de wereld van de thee. Elke hoofdstuk dat plaatsvindt in het heden begint met de beschrijving van een theesoort om vervolgens over te stappen naar het verhaal rond Elise en haar familie.

Elise is alleen door haar moeder grootgebracht, haar vader heeft ze nooit gekend, die is al jong overleden. Het is geen gelukkige jeugd die Elise heeft. Haar moeder is erg in zichzelf gekeerd en laat zelden tot nooit iets los over haar verleden ook niet over Elises vader. Elise weet zijn naam niet en heeft geen idee waar hij vandaan kwam. Hij blijft de grote onbekende.
Elise ziet haar moeder zelden lachen en de sfeer in huis is altijd van een bedrukte benauwdheid. Op moeders verjaardag wordt elk jaar een gele camelia bezorgd, de gever blijft een grote onbekende maar het cadeau maakt haar moeder nog triester en ongenaakbaarder.

Maar moeder is een aantal jaren geleden overleden en heeft haar geheim rond de vader van Elise meegenomen in haar graf. Nu de zus van haar moeder, waar Elise liefdevol door was opgevangen, ook het tijdelijke voor het eeuwige heeft verwisseld, hoopt Elise bij haar gegevens rond haar vader te vinden. Ze speurt het hele huis af. Maar helaas, niets te vinden, alleen het blikje thee dat bij haar tante stond is mogelijk bruikbaar. Die thee was van haar moeder geweest en was heilig, daar mocht Elise niet aankomen.

Zowel haar moeder, tante als Elise waren namelijk theekenners, ze wisten precies op welke temperatuur het water moest zijn, hoe lang de thee moest trekken en soms moest er meerdere keren vers warm water op voordat de thee was zoals die moest zijn. Daarom intrigeert Elise dat blikje zo. Het enige wat ze onderop het blikje ziet staan is Roccamori. Een plaatsje in Umbrië.

Doorheen het verhaal rond Elise lezen we gebeurtenissen die zich eenendertig jaar geleden afspeelden. We hebben inmiddels ook gelezen dat Elise negen jaar eerder Daniele, haar grote liefde, ontmoet heeft maar helaas liep alles toentertijd helemaal mis.
Uitgerekend nu, nu ze alles kwijt is, komt ze hem weer tegen en de grote vonk is er nog steeds maar Elise is bang. Ze heeft teveel verdriet gehad in haar leven. 'Je bent bang om gelukkig te zijn', zegt haar vriendin en misschien heeft ze wel gelijk... Want na een hartstochtelijke ontmoeting met Daniele reist Elise af naar Roccamori, zonder hem iets te zeggen.

Het is volgens de cover de bedoeling dat Elise in Roccamori gaat op zoek gaat naar de achtergrond van het blikje, waarom was dat blikje zo heilig voor haar moeder, kan ze in dat beeldschone plaatsje daarover meer te weten komen? Maar het frappante is dat ze eenmaal daar aangekomen, nauwelijks iets durft te vragen over dat blikje of de thee. Elise ontmoet wel bijzondere mensen, ze praat regelmatig met hen, en Elise voelt dat ze allemaal een groot geheim met zich meedragen, een geheim die ze haar niet willen vertellen... De legende over het dorp speelt daar een grote rol in.
Natuurlijk spookt de knappe Daniele ook nog steeds door Elises hoofd...

'Perfect voor romantische theeliefhebbers' staat op de cover te lezen en romantisch is het zeker. Het beeldschone plaatsje met prachtige natuur rondom, maken de romantische setting compleet en de markante bewoners met hun verhalen voldoen eveneens aan dat beeld. Vooral de mysterieuze oude dame die dagelijks thee schenkt voor de inwoners van Roccamori maakt van het boek een bijna sprookjesachtige vertelling. Je ziet het tafereel voor je. Maar voor mij persoonlijk is het een beetje té romantisch allemaal ondanks dat het geen suikerzoet verhaal is.

Het verhaal zelf is ook nogal voorspelbaar. Verder is de structuur en het verloop vrij rommelig. De aanloop naar het werkelijke verhaal in Roccamori is lang en erg uitgebreid, we moeten vooral goed weten dat Elise het moeilijk heeft en graag gelukkig wil zijn. Soms is het allemaal ook tamelijk onwaarschijnlijk en vergezocht. Het geheel bleef wat oppervlakkig, het dook de diepte niet in. Kortom, het boek viel me tegen.
Het idee om een roman rond het drinken van thee te schrijven is wel bijzonder, zeker doordat de eigenschappen van diverse theesoorten beschreven worden. Voor de liefhebber is dit waarschijnlijk een heerlijk meeslepend verhaal, er valt heel wat weg te dromen bij de romantische ontwikkelingen, maar zoals gezegd, het verhaal sprak mij niet echt aan. Helaas, volgende keer beter.

ISBN 9789401607223 | Paperback | 351 pagina's | Xander Uitgevers | juli 2017
Vertaald door Saskia Peterzon-Kotte

© Dettie, 26 juli 2017