Robert Vuijsje

Toon alleen recensies op Leestafel van Robert Vuijsje in de categorie:
Robert Vuijsje op internet:

Beste vriend Beste vriend

In dit boek is Samuel Green aan het woord, wiens beroep wat onduidelijk is. Hij is een bekende Nederlander en waarom dat zo is, blijft in het luchtledige hangen. Het verhaal gaat in zekere zin over de verhouding van vaders en hun zoon. Samuel lijkt nog steeds op zoek naar erkenning van z'n vader Samuel sr., die hem en z'n moeder in de steek heeft gelaten, met medeneming van een broer en een zus. Z'n belangrijkste doel in het leven lijkt een eigen tijdschrift te zijn, met zijn naam Sam op de voorkant. Samuel heeft samen met z'n Surinaamse vrouw Venus een zoontje, Sam of Sammie.

In het eerste deel: 'Entourages en gratis telefoons' leren we Samuel kennen als een tamelijk onsympathieke man, die geobsedeerd lijkt te zijn door z'n status. De dure kledingmerken vliegen je om de oren en in alles lijkt imago centraal te staan. Natuurlijk moet Samuel in een Range Rover rijden, want daarmee komt hij succesvol over. Hij woont in Amsterdam Zuid, want daar moet je wonen, tenzij je een huis in de grachtengordel kunt krijgen. Venus is heel anders. Haar moeder woont in Almere en daar zou zij ook het liefste wonen, omdat de huizen daar ruim en voordelig zijn. Samuel vindt dat maar niets, omdat hij van mening is dat Sammie betere kansen heeft als ze in een gegoede buurt in Amsterdam wonen, waar hij weer de juiste mensen kan ontmoeten. Samuel houdt van z'n zoontje, maar nog meer van z'n eigen status, ook als de relatie met z'n zoontje daar onder moet lijden.

De moeder van Venus wil terugkeren naar Suriname en daar voelt Venus zelf ook wel iets voor. De relatie tussen Venus en Samuel klapt op het moment dat een tijdschrift een verhaal publiceert, waarin de werkkamer van Samuel, die zich niet in z'n woonhuis bevind, als z'n liefdesnestje wordt betiteld, waarin hij vreemd gaat met andere vrouwen.

In het tweede deel: 'Vroeger en nu' lijkt Samuel sympathieker te worden. Nu hij z'n kind dreigt kwijt te raken, lijkt hij zich te bezinnen op het belang van status. Ergens lijkt hij z'n kind belangrijker te gaan vinden. Helaas levert dit geen verbetering van z'n relatie met Venus op. Ze lijken op voet van oorlog te staan, met Sammie als speelbal. Venus wil met Sammie naar Suriname verhuizen en met hoe het met Sammie z'n school moet, is voor haar minder belangrijk. Samuel is nog steeds van mening dat Sammie de beste kansen heeft als hij in Nederland blijft.

En dan komt het derde deel: 'Vader en zoon', waarin Samuel iets doet dat toch ook niet goed te praten valt. Wat dat is, moet de lezer zelf maar ontdekken.

Het is geen boek waarin ik gemakkelijk partij kon kiezen voor Samuel of Venus. Beide hebben ze hun vervelende kanten, Samuel z'n hang naar status en Venus haar hang naar Suriname. In hoeverre het boek autobiografisch is, zou ik niet weten, hoewel Robert Vuijsje ook een zoon heeft die Sammie heet. Het boek is geen vervolg op 'Alleen maar nette mensen', maar het speelt wel in dezelfde milieus. Het boek is wat fragmentarisch geschreven, met korte scenes en stukken die voor een 'Beste vriend' zijn geschreven, wie dat dan ook moge zijn. (Sammie?)

Ik vond het een boeiend boek, hoewel ik Samuel en Venus wel eens met de koppen tegen elkaar zou willen slaan. Je kunt je ergens misschien afvragen of een relatie tussen 2 mensen die zo van elkaar verschillen niet gedoemd is om te mislukken.

ISBN 9789038894942 | Paperback | 238 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | februari 2012

© Renate, 01 januari 2018