Rob van Essen

Toon alleen recensies op Leestafel van Rob van Essen in de categorie:
Rob van Essen op internet:

Troje Troje

Troje

Er is iets vreemds met dit boek. Het is verschenen in 2000, en toch wordt er melding gemaakt van iets dat beschreven wordt in 'Engeland is gesloten', dat in 2004 verscheen. De hoofdpersoon is dezelfde Thomas. In 'Engeland is gesloten' werkte hij de jeugdherberg 'De Nachtwacht' en ging regelmatig naar 'het Walhalla', een Ierse pub. Hij leerde toen een Engels meisje kennen, hij reisde haar achterna, maar kwam alleen weer terug. Rob van Essen heeft dus in een eerder boek al de korte inhoud vermeld van een boek dat pas later verschijnen zou. Dat doet vreemd aan. Het lijkt me opzet, want er zitten meer van die grapjes in dit boek, waarover later meer. Eerst de korte inhoud van 'Troje'.

Het is een raamvertelling: Thomas hoort van zijn vriend dat in de boekhandel het verhaal van zijn leven ligt, geschreven door dat meisje waar hij enkele jaren terug zo verliefd op was. Thomas koopt het boek, maar durft het niet te lezen. Dan volgt het verhaal, gezien door Thomas' ogen.
Na de terugkeer uit Engeland, en na een mislukte studie is Thomas toch weer gaan werken in 'de Nachtwacht', waar nu Crispijn werkt, die een soort vriend wordt. Thomas wordt verliefd op Jennifer, maar het Ierse meisje woont bij Kevin, ook Iers, die al een paar jaar in Amsterdam woont. Helemaal duidelijk is niet of Jennifer en Kevin een relatie hebben, maar Thomas gaat er wel van uit, en doet geen echte versierpogingen. Het is evenwel voor iedereen duidelijk dat hij verliefd is. Crispijn waarschuwt hem, Kevin is duidelijk op zijn hoede. Maar Jennifer, ja, Jennifer, die gedraagt zich nogal wazig. Ze spreekt zich niet uit, maar geeft Thomas al dan niet met opzet tekens. Dat wil hij tenminste graag geloven.
Het is het verhaal van een tragische liefde, op een ingehouden, vrij sombere toon verteld. Arme Thomas, en tegelijk denk je: joh, doe eens wat! Laat je niet leven, maar leef zelf!
Wat er in het boek van Jennifer 'all cats are grey' staat, komen we niet te weten, wel wat de betekenis is van die titel.
In dit boek spelen films (speciaal the Blade-runner) en schrijvers een grote rol.
Tussen de hoofdstukken zijn brieven opgenomen van de schrijver gericht aan een mevrouw die hem schrijft met commentaar op zijn boek. Die commentaren lezen we indirect. Het geeft een komische noot, misschien vond van Essen zijn verhaal toch ook wel een beetje somber

ISBN 9789060057780 | Paperback | 244 pagina's | Uitgeverij Thomas Rap | 2000

© Marjo, 03 mei 2009