Rita Knijff-Pot

Toon alleen recensies op Leestafel van Rita Knijff-Pot in de categorie:
Rita Knijff-Pot op internet:

Retour Ameland Retour Ameland

In dit boek beschrijft Rita Knijff-Pot de levens van een aantal kinderen in de Tweede Wereldoorlog op Ameland. Het gaat zowel over kinderen die op Ameland woonden als over kinderen uit diverse steden die een periode op Ameland hebben doorgebracht tijdens de oorlog om aan de nare omstandigheden in hun eigen woonomgeving te ontsnappen. Zoals bijvoorbeeld de kinderen die tijdens de kinderuitzendingen in de hongerwinter naar gebieden in Nederland werden gebracht waar nog wel voldoende voedsel voorhanden was. Dit thema is ook onderwerp in de tentoonstelling Naar de boeren, tot 16 augustus 2015 te zien in het Haags Historisch Museum en de tentoonstelling Hongerkinderen - de opvang in Friesland te zien tot en met 31 december 2015 in het Fries Museum.

Op de voorkant van het boek staat dat het een roman betreft. Dit zou impliceren dat het boek voor een deel fictief zou zijn en de auteur een deel van de verhalen van de kinderen zou hebben verzonnen. Zo leest het boek echter niet. Ondanks dat dit voor mij als lezer niet geheel duidelijk wordt, leest het boek als een non-fictie verhaal. Je krijgt de indruk dat de schrijfster de kinderen van destijds recent heeft geïnterviewd en dat zij die interviews in dit boek heeft weergegeven en tot een leesbaar verhaal heeft gemaakt. De totstandkoming van het boek zou te danken zijn aan een gesprek van Knijff-Pot met Robert, die de auteur in 2011 over zijn verblijf op het eiland Ameland in de Tweede Wereldoorlog vertelt.

Hoe belangrijk deze periode voor de kinderen en voor de eilandbewoners was blijkt uit het feit dat er vaak relaties voor het leven ontstonden, tussen de kinderen onderling en/of de kinderen en hun opvangouders, ook al waren deze mensen helemaal geen familie van elkaar waren. Voor de kinderen was het soms moeilijk weer naar huis te gaan. Ze waren gewend geraakt aan hun nieuwe omgeving en toen moesten ze weer terug naar huis, waar het leven heel anders was verlopen dan zij zelf hadden meegemaakt.

De auteur heeft het boek ingedeeld in verschillende periodes. De tijd waarin de kinderen nog in hun eigen woonplaats verbleven tijdens de oorlog, zowel in de steden als op Ameland. De periode van de oorlog op het eiland, de bevrijding, de thuiskomst van de kinderen en hoe het nu met ze gaat. In eerste instantie vond ik dit niet zo prettig lezen omdat ik graag het verhaal van een persoon verder wilde volgen. Nadat ik verder las, bleek dit toch een fijne opbouw van het boek te zijn omdat je zo de kinderen in de verschillende fases weer tegenkwam en hun verhalen kon vergelijken op de verschillende momenten in de oorlog.

Rita Knijff-Pot heeft met dit boek een mooi document gemaakt over een bijzondere periode in de Tweede Wereldoorlog. De solidariteit die ontstond om met name kinderen te redden van de wreedheid van de oorlog en met name van een hongerdood is in dit document voelbaar. Het boek lijkt mij ook zeer geschikt voor tieners om te lezen, zodat zij een beeld kunnen krijgen bij dit verhaal uit onze geschiedenis.

Rita Knijff-Pot woont en werkt in het Gooi. Ze is geboren in Utrecht en groeide op in Limburg. Na de studie HBO Klinische Chemie en Microbiologie in Eindhoven ging ze werken aan de Universiteit van Utrecht, Faculteit Wis- en Natuurkunde.
Ze was Contractstudent Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Al schrijvende over kunst, besloot ze tot een cursus korte verhalen schrijven aan de Schrijversvakschool in Amsterdam. Na deze cursus werd zij toegelaten tot de officiële opleiding en heeft deze twee jaar gevolgd om de literaire kant van het schrijven te ontwikkelen. Vervolgens verdiepte ze zich op de Hogeschool Utrecht, Journalistiek, in literaire non-fictie. Ze schreef columns voor een landelijke website. Dat resulteerde in twee bundels ‘Stand By Your Man I’ juni 2007 en ‘Stand By Your Man II, over de grenzen’ maart 2010. Na Stand By Your Man I en II  is in 2013 Stand By Your Man verschenen, een verzamelbundel waarin naast het nieuwe derde  deel 'De Board', ook deel I en II zijn opgenomen. Hiervan is ook een Engelstalige editie.
Ze stuurde twee cursiefjes in naar ik@nrc.nl die meteen werden geplaatst en een gedicht naar precies160.nl. Haar alter ego is Mara Matlung. De achternaam leende ze van haar grootmoeder. ‘Spaans meisje op Ameland’ is haar romandebuut (maart 2011).

ISBN 9789461536945 | Paperback | 299 pagina's | Uitgeverij Aspekt | maart 2015

© Ria, 07 mei 2015