Renée van Marissing

Toon alleen recensies op Leestafel van Renée van Marissing in de categorie:
Renée van Marissing op internet:

  Categorie: Recensies Volwassenen

Strak blauw Strak blauw


Eénmaal slechts is een kleur die benoemd wordt in dit verhaal bruin… toeval?
Het gebeurt op het moment dat de hoofdpersoon, Laura, zichzelf niet meer in de hand heeft. Tevoren wordt alleen de kleur blauw genoemd, natuurlijk ook het strakke blauw van de lucht.

‘De zon scheen op mijn buik en mijn knieën, met opgetrokken benen lag ik op een oude deken, luisterde naar het geluid van vogels, mensen, fietsen, hakken, auto’s brommers, glas dat brak, het bamboematje dat licht tegen het hekwerk van het dak bewoog, ik hoorde mezelf ademen en ik hoorde An ademen en ik hoorde een toeter en ik hoorde de wolken een andere kant op bewegen, zodat het strak blauw bleef boven mijn hoofd.’


Toen was geluk nog gewoon. Al waren er reeds de eerste tekenen, ze wist zich staande te houden met behulp van haar foto’s en haar vrienden.  Behalve An is er Dirk, twee goede vrienden, die haar aanraden om een specialist te raadplegen. Maar dat kan niet: ze is een zelfstandig kunstenaar, ze kan niet zomaar een week of langer niet werken. Twee jaar later, Laura woont al even samen met An, komen er steeds meer rimpels in haar bestaan. Rimpels worden scheuren, ze desintegreert langzaam. Ze is depressief, voelt zich onbegrepen en heeft waanideeën, al slaagt ze er in die verborgen te houden.  
Haar werk is op dat moment het maken van maquettes:  als een symbool voor de wereld die haar ontglipt, moeten de maquettes een stevige, ferme wereld weergeven. Laura weet dat het niet goed met haar gaat, maar ze wil en kan het niet toegeven… en zo glijdt ze langzaam steeds verder weg, tot een niet te vermijden slot.


Deze roman zit erg knap in elkaar. Het gebruik van werkwoordstijden klopt met de tijd waarin het vertelde zich afspeelt. Meer verschil is er niet, en naarmate het  slechter gaat met Laura, wisselen deze overgangen zich steeds vaker af, wordt de stijl van het vertelde sneller, waziger ook, tot het vernietigende heden alles overneemt en ze zichzelf niet meer in de hand heeft.

‘Ik maak mijn bed op. Op die manier bewijs ik dat er niks met mij aan de hand is. Als mijn bed netjes is, kan mijn leven onmogelijk een rommeltje zijn.’


‘Ik luister naar het water dat druppelt, eerst sijpelt het, nu druppelt het, als ik weer opschenk zal het weer gaan sijpelen. Ik probeer af te dwalen naar een ruimte in mijn hoofd, maar ze lijken allemaal verdwenen. ‘


‘Ik wil geen sporen achterlaten in dit huis, dit huis moet de plek zijn waar ik was om er nooit geweest te zijn. Het beter worden wil ik zodra ik beter ben vergeten.’


Het is geen vrolijk verhaal, dat van de onvermijdelijke neergang van een geesteszieke vrouw, maar het wordt erg knap beschreven. Je zit in Laura’s hoofd, en zelfs al kun je niet begrijpen waarom ze geen grip krijgt op haar leven – er wordt geen oorzaak aangegeven, niet een drama uit het verleden of een fysieke afwijking die de aanleiding zou kunnen zijn tot - je kunt wel met haar meeleven. Heel goed zelfs.


ISBN 9789020410464 | Paperback | 192 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | september 2012

© Marjo, 12 februari 2013


Lees de reacties op het forum en/of reageer:

 

Het waaien van mijn oma Het waaien van mijn oma


Het waaien van mijn oma
Renée Marissing


Marie gaat met haar vader mee naar Zuid-Frankrijk. Haar oma die daar woonde is pas overleden, ze zal begraven worden in Nederland. Meteen halen ze opa op, die daar niet in z’n eentje zal blijven wonen. Marie zit zelf met haar leven in de knoop, maar het fijne er van komen we niet echt te weten.

‘Ik heb een lijstje met leuke herinneringen in mijn hoofd omdat ik op het moment zelf niks kan verzinnen.’


Met dit soort opmerkingen moet de lezer het doen: er is iets. Maar wat?
Af en toe mijmert ze er wat over, maar het liefst denkt ze daar helemaal niet aan. Nu is ze op reis met haar vader, en wil ze dingen weten over haar opa en oma en over haar ouders. Maar haar vader is niet erg toegankelijk, niet zo vreemd natuurlijk. Marie heeft haar grootouders nooit goed gekend, ze hadden geen belangstelling voor haar, en zij op haar beurt ook niet voor hen. Maar dat laatste  is niet gek, vindt ze, hoe kon men verwachten dat zij als kind wilde gaan logeren bij mensen die ze nauwelijks kende, in een ver land waar ze de taal niet sprak? Is het te laat? Voor haar oma wel natuurlijk, ook al ‘waait haar oma’. Kan ze misschien nader komen tot haar vader, en haar opa?

‘Misschien is dat het. Dat ik oma mis omdat het wel leuk had kunnen zijn. Zeg maar, als ze bijvoorbeeld al dood geweest was voordat ik was geboren, dan had ik de kans niet gehad haar te leren kennen. Dan had ik de kans ook niet voorbij kunnen laten gaan, zoals nu wel is gebeurd. Snap je? Het is, zeg maar, net als met seks. Dat je het niet mist zolang je niet weet wat je mist.


Leuke vergelijking, Marie, mijn oma is net als seks.’


Kleine dingen, met grote impact.

‘De laatste keer de deur op slot doen. Je moet er maar niet te veel bij nadenken. Ik zie opa naar de sleutel in zijn hand kijken.’


De situatie is op de terugweg, met opa in de auto, nog meer gespannen dan de heenreis.

“…niet luisteren,’ Kwade vader en verwaaide opa.


‘Wat?’  vraag ik.


‘doe dat raam dicht.’


Ik doe het raampje dicht.


‘En doe gewoon.’


Ik doe gewoon. Dat wil zeggen, ik blijf rustig op mijn stoel zitten en hou mijn mond. Ik neem me voor tot ik thuis ben heel gewoon te doen.”


Renée Marissing vertelt haar verhaal in korte zinnen, duidelijke en eenvoudige taal. Ze weidt niet uit, en toch is de spanning voelbaar. Drie mensen die met zichzelf en elkaar in de knoop zitten, niet goed in staat daar iets aan te doen.
Het verhaal is niet origineel, maar wordt goed verteld. Lief klein boekje.


ISBN 9789020444445 | Paperback | 139 pagina's | L.J. Veen | juni 2009

© Marjo, 25 september 2009


Lees de reacties op het forum en/of reageer: