Renate Dorrestein

Toon alleen recensies op Leestafel van Renate Dorrestein in de categorie:
Renate Dorrestein op internet:

Echt sexy Echt sexy

De kaft doet denken aan een chicklit-boek, evenals de titel, maar het tegendeel is het geval. Echt sexy is een aanklacht tegen het neerzetten en gebruiken van kleine en jonge meisjes als sexuele objecten.
De hoofdpersoon is Fiebie Koolveld, dertien jaar. Zij woont na het verdwijnen van haar moeder bij Johnny, de vriend van haar moeder. Haar beste vriendin, Sacha, is na een ruzie op vrijdagmiddag verdwenen. Fiebie gaat haar zoeken en komt zo in aanraking met de bizarre wereld van de handel in jonge meisjes. Ze krijgt Klimwand achter zich aan, een jonge dealer met puisten die gelooft dat Fiebie zijn bezit is. Ze ontmoet de totaal verdorven en cynische Happy, die een schakelpositie heeft in een kinderhandel-bedrijf. Kinderhandel is een economische tak geworden, die je niet zomaar mag frustreren.

Renate Dorrestein gaat hier een stapje verder dan de realiteit, meer zal ik er niet over zeggen, want anders bederf ik het leesplezier. Dat Dorrestein verder gaat, is juist het sterke punt van het boek. Wat er gebeurd blijkt te zijn, is zo grof, dat je je niet kunt voorstellen dat zoiets echt zou kunnen plaatsvinden. Toch, ging ik denken, is dit misschien wel de uiteindelijke consequentie van het seksualiseren van de hele samenleving, van het portretteren van kleuters in sexy ondergoed, van meerderjarige vrouwen die zich blijven gedragen als kleine meisjes in hun roze mini-truitjes die navel en buik tot de schaamstreek bloot laten.
Het verhaal wordt verteld met de taal van Fiebie, de pubertaal dus. Dat werkt goed, want zo identificeert de lezer zich met het zoekende meisje en met haar wensen. Alleen op het laatst lijkt Fiebie even te zwijgen en neemt een andere verteller het woord (Fiebie fantaseert over een hemel die zonder hel moet bestaan, eerst worden de verdwenen meisjes er toegelaten):

En dan, tot slot, komen de klanten binnen. Zij hebben zeker alle recht om hier te zijn, want ze hebben de meisjes toch altijd netjes betaald? En is het een vrij beroep of niet? Op hun schouders zit een halfvergane moeder met een trots gezicht wat roos weg te borstelen. Achter hen staat een schimmige vader, die met een aanmoedigend lachje een paar tientjes uit zijn portemonnee haalt.

Jongens en mannen worden dus door hun hele omgeving aangespoord om meisjes als seksobject te zien, en hun lusten ongehinderd bot te vieren.
Fiebie wil niets meer dan een dertienjarig meisje zijn, met een moeder en vader die het wat uitmaakt of ze 's nachts al dan niet thuiskomt. Dat blijkt ze niet te kunnen krijgen. Impliciet is dit boek ook een pleidooi van het recht om kind te zijn, met een T-shirtje met een Bambi erop in plaats van een string en een thee drinkende moeder die niet dood gaat aan een overdosis.

ISBN 9025416993 | Paperback | 221 pagina's | Uitgeverij Contact

© PetraO, juli 2007