Rafel Nadal

Toon alleen recensies op Leestafel van Rafel Nadal in de categorie:
Rafel Nadal op internet:

Moederband Moederband

In Spanje speelde zich vanaf 17 juli 1936 tot 1 april 1939 de Spaanse Burgeroorlog af. De Tweede Spaanse Republiek onder leiding van president Manuel Azaña werd omver geworpen door een groep rechtse generaals, omdat ze het niet eens waren met het linkse beleid van de republikeinen. Zo’n 500.000 mensen kwamen om tijdens deze oorlog; vele linkse Spanjaarden vluchtten naar Frankrijk. Spanje werd een dictatuur onder leiding van generaal Francisco Franco. Het was een verwarrende periode waarin velen de kans grepen om persoonlijke vetes uit te vechten, of om anderen uit de weg te ruimen voor persoonlijk gewin, of vanwege verschillende religieuze of politieke meningen. Dit ging na het officiële einde van de oorlog vaak gewoon door.

Het verhaal van Rafel Nadal speelt zich af in de omgeving van Girona, in een dorpje in Catalaanse deel van Spanje, dicht tegen de grens met Frankrijk. Het is gebaseerd op een waargebeurde geschiedenis.

In het heden stuit de verteller in een antiquariaat op een foto. Daarop staat een weg met bomen, met op de achtergrond een wit huisje. Herinneringen grijpen hem bij de keel: Dat huis, het huis van mevrouw Stendhal, stond bij het dorp waar twee mannen de baas waren: Sabater en Ros, grootgrondbezitters die de wetten naar hun hand zetten en de controle strak in de hand hielden. De verteller is Luc, een jongen nog maar aan het eind van de Spaanse Burgeroorlog. Hij heeft vage herinneringen aan hoe zijn moeder om het leven kwam bij een schietpartij. Daarna werd hij opgevangen door een vriendin van zijn moeder, mevrouw Stendhal, die met haar vader en haar zoon Dani in het huisje woonde.

Dani is Lucs grote held, zijn beschermer en hij droomt er van de droom van Dani mee te zullen beleven. Dani is van school afgegaan en werkt. Hij wil een eethuis openen voor zijn moeder, zodat ze niet meer hoeft te sloven en niet meer het doelwit is van de administrateur van Sabater. Als langzaam de onschuld van de jongen verdwijnt en hij steeds meer ontdekt over het verleden, beseft hij hoe de wereld echt in elkaar steekt. Mevrouw Stendhal stuurt hem naar een internaat, maar na een paar jaar loopt hij weg. Dani is intussen verdwenen, grootvader overleden.

Als hij er achter komt dat Dani gestorven is en wat hij precies deed, stapt hij in diens voetsporen, tegen de wil van mevrouw Stendhal. En hij is vastbesloten wraak te nemen, op Sabater en Ros, ondanks dat mevrouw Stendhal hem verteld heeft dat Ros een goede man was. Door zijn onwetendheid doet hij bepaalde dingen, die hem zijn leven lang zullen achtervolgen. Maar de hele waarheid ontdekt hij pas na het vinden van de foto…

Het is een roman over de strijd van de partizanen. De verhoudingen binnen het Catalaanse dorp worden behoorlijk op hun kop gezet. Het is een gevaarlijke tijd, je kon niet vrijuit spreken. Dat idee volgt Rafel Nadal dus ook. Er heerst veel geheimzinnigheid, en dat maakt helaas het verhaal nogal eens onduidelijk. Vandaar deze opmerking: ik geef toe dat ik de feiten van de Spaanse Burgeroorlog niet in mijn hoofd heb zitten. Maar dat zal zeker ook bij andere lezers het geval zijn!

Het zou heel prettig geweest zijn als in een voorwoord even de achtergronden van die tijd geschetst waren. Dat had het verhaal een stuk duidelijker gemaakt, temeer omdat ook internet weinig prijsgeeft over de situatie in dat specifieke gebied rondom Girona.

Soms is de vertaling wat krom, zoals in deze zin: ’in de winkel ontving me hels geschreeuw.’ Ondanks deze ‘mankementen’ is Moederband een verhaal dat je onderdompelt in een Spaanse wereld die Nadal zoals ook andere Spaanse schrijvers weet op te roepen: een wazig, nieuwsgierig makend en betoverend sfeertje, waar je graag in mee gaat, en die in dit geval hevig ontroert.

Rafel Nadal (1954) is een Catalaanse auteur. Zijn historische romans spelen zich af in Spanje en Italië, waarbij de gewone burger centraal staat. Hij won verschillende prijzen.

ISBN 9789401608015 | Paperback | 232 pagina's | Xander Uitgevers | september 2017
Vertaald uit het Spaans door Pieter Lamberts