Philip Teir

Toon alleen recensies op Leestafel van Philip Teir in de categorie:
Philip Teir op internet:

Familie Familie

Over enkele weken zal socioloog Max Paul zijn zestigste verjaardag vieren. De jaren zijn voorbij gevlogen en Max voelt zich melancholisch. Is hij over zijn hoogtepunt heen? Is het Finse publiek nog wel geïnteresseerd in zijn mening? Max is een ijdele, egocentrische man die geniet van aandacht. Hij houdt ervan om in de belangstelling te staan en bewonderaars te hebben. Waar zijn de mensen die aan zijn lippen hingen gebleven? Hebben ze hun pijlers op anderen gericht?

Max werkt al jaren aan een nieuw boek maar het wil maar niet vlotten. Dat laatste geldt ook voor zijn huwelijk: de vaart is eruit. Max’ vrouw Katriina heeft haar handen vol aan haar veelzijdige baan en hun twee dochters zijn het huis uit. Oudste dochter Helen is getrouwd en heeft twee kinderen en Eva, de jongste telg, studeert kunst in Londen. Telt Max nog wel mee? Het enige waar Katriina behoefte aan lijkt te hebben, is een nieuwe keuken. Ze wil de houten, krakende keukenkastjes voor glanzend witte exemplaren verruilen. Max verzet zich, neemt het haast persoonlijk op. Wat is er is mis met verweerd en vertrouwd?

Het wederzien met oud-student Laura komt precies op het juiste moment. Max zuigt haar aandacht als een spons op. Laura schrijft een artikel over hem en biedt hem bovendien aan hem met zijn boek te helpen. Even is Max in zijn eer aangetast. Aan een artikel werkt hij graag mee maar waarom zou een jonge blom als Laura hem, met al zijn kennis en ervaring, met zijn boek kunnen helpen? Wanneer zijn uitgever er bij hem op aandringt op het aanbod in te gaan, gaat hij overstag. Max verkeert graag in het gezelschap van de bruisende Laura maar zijn gedachten en ogen blijven iets te vaak bij het decolleté van de jonge journaliste steken.

Terwijl Max een klassieke blunder dreigt te maken, geeft Katriina hem onbedoeld alle ruimte door op zakenreis naar het buitenland te gaan. Dochters Eva en Helen hebben het druk met hun eigen leven. Eva heeft een affaire met haar getrouwde docent. Ze vermoedt dat ze zwanger is, iets wat beslist niet de bedoeling is. Helen heeft haar handen vol aan haar gezin. Haar jonge kinderen eisen al haar aandacht en energie op. Door de immer aanwezige moeheid laat haar seksleven te wensen over. Helen roeit met de riemen die ze heeft. Het is haar eigen schuld dat ze in een dronken bui zwanger raakte. Ze trouwde en stichtte een gezin. Zo hoort het nu eenmaal. Hoe zou haar leven eruit hebben gezien als ze die bewuste avond de alcohol links had laten liggen?

Het boek Familie is opvallend genoeg geschreven door een dertiger. Heel knap schetst hij het leven van zijn eigen generatie én die van de generatie boven hem. De personages in dit boek belanden in herkenbare situaties. We kennen allemaal wel een wat oudere man die van een jong blaadje snoept of een vrouw die voor haar getrouwde leraar (of baas) valt. Ook carrièrevrouwen die hun huwelijk uit het oog verliezen en vrouwen met kinderen die soms stiekem naar een ander leven verlangen, zijn ons niet onbekend. Philip Teir heeft deze clichés van een nieuw jasje voorzien. Hij houdt ons een spiegel voor. De westerse middenklasse is verwend maar nooit tevreden.

Met Familie laat Teir op gevatte wijze zien dat velen van ons zijn vergeten waar het om gaat. Max heeft zijn familie jarenlang voor lief genomen. Zal hij zijn huwelijk op het spel zetten door op de avances van Laura in te gaan? Zal hij zich dan weer jong voelen? Nogmaals mogen schitteren? Verlangen en onzekerheid gaan de strijd met elkaar aan. Wat als Laura zijn niet al te strakke lijf niet aantrekkelijk zal vinden? Wat als Katriina toch al de tijd de ware was?

Dat de bom uiteindelijk zal barsten, is duidelijk. Wat een ingevroren, platte hamster en een zomerhuisje met het bovenstaande te maken hebben, is dat in eerste instantie niet. Max eist de hoofdrol in dit boek op, dat is hij immers gewend, maar onderschat de verhaallijnen over zijn dochters niet.
Het is de complete Familie die indruk maakt.

ISBN 9789026331947 | Paperback | 328 pagina's | Ambo|Anthos Uitgevers | november 2015
Vertaald door  Sophie Kuiper