Peter-Paul Rauwerda

Toon alleen recensies op Leestafel van Peter-Paul Rauwerda in de categorie:
Peter-Paul Rauwerda op internet:

De negen kamers De negen kamers

‘Het regent al uren als aan de Kastanjelaan plotseling een huis verschijnt. Zonder donderslag, zonder lichtflits, zonder tovenarij. Een huis dat er nooit eerder heeft gestaan, gebouwd van grijze stenen, met een schuin dak en een torentje.(-) Alleen wie oog heeft voor het onmogelijke, kan zien dat er een huis staat.’

Op een ochtend wordt de zeventienjarige Jonas wakker met een vreselijk bonkende hoofdpijn. Hij heeft daar wel vaker last van, en omdat hij ook de kleinste van zijn klas is en nog helemaal geen baardgroei heeft, hebben zijn ouders er een afspraak voor gemaakt. Over drie weken moet hij naar het ziekenhuis.

Jonas blijkt alleen thuis te zijn: zijn ouders zijn naar een congres in New York, en zijn zusje logeert bij oma. Twee weken vrij om te doen en laten wat hij wil: geen zeurende ouders op zijn nek, die hem op tijd naar bed sturen en die willen dat hij goed eet! Maar nu vraagt hij zich af of ze misschien toch thuis gekomen zijn: als hij naar beneden gaat blijkt de woonkamer wel heel erg netjes te zijn! Dat heeft hij zelf zeker niet gedaan! Maar hij is alleen thuis. En op tafel ligt ook een boek dat hij niet kent. Jonas is een lezer, dus meteen nieuwsgierig. Hij doet het boek open, en leest een gedicht over negen kamers. En het vertelt over waar hij het nieuwe huis met die negen kamers kan vinden, en hoe hij er binnen kan komen.  Jonas doet het af als flauwekul, een fictief verhaal in een boek, maar onderweg van school naar huis ziet hij op een veldje dat voorheen toch echt braak lag een huis staan. En hij weet: dat is het huis met de negen kamers.

Als hij dan verder leest in het verhaal, wijst het boek Jonas de weg naar binnen. In iedere kamer wacht hem een avontuur. Er is niet echt onderliggend verband, alle kamers hebben hun eigen verhaal. Er is slechts één ding dat steeds opduikt: een meisje dat hem eerst lijkt te ontwijken, en later contact zoekt. Tussen de verhalen over de kamers door staan er stukjes tekst waarin Jonas vertelt over een droom waarin ook een meisje voorkomt, en waar hij soms zijn ouders ziet.

Alle logica is zoek, de lezer wordt continu om de tuin geleid. Wat is er eigenlijk gaande? Er is iets met Jonas aan de hand, dat is duidelijk, want zijn avonturen zijn niet realistisch. Maar wat dan? Op de momenten dat al die vreemde fantasie je te veel wordt en je eigenlijk wel eens wil weten hoe en wat, zorgt de schrijver er voor dat je een klein stukje van de puzzel krijgt. Maar wat er aan de hand is, wat zijn avonturen betekenen, of je al die antwoorden krijgt?

Peter-Paul Rauwerda is een begenadigd schrijver. Zijn verhaal zit vol met taalspelletjes, en is een paradijs voor de echte lezer. Vooral voor degenen die filosofisch zijn ingesteld is dit een heerlijk boek, een boek vol levenslessen. Maar je kan het ook lezen als een magisch avontuur met elementen uit sprookjes en andere magische literatuur. Als debuut erg geslaagd.

‘Eén kamer is nog onbekend. Die zal bepalen wie je bent.’

ISBN 9789047708391 | Hardcover | 200 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | september 2016

© Marjo, 22 oktober 2016