Pedro Chagas Freitas

Toon alleen recensies op Leestafel van Pedro Chagas Freitas in de categorie:
Pedro Chagas Freitas op internet:

Liefde is Liefde is

Waarover we praten als we het over liefde hebben
Pedro Chagas Freitas

Over de liefde zijn ontelbare woorden geschreven. Liefde wordt beschreven in oude geschriften, boeken, liedjes, gedichten en tegenwoordig ook op sociale media. Over de liefde zullen we nooit uitgepraat raken. Ook auteur Pedro Chagas Freitas heeft de verleiding niet kunnen weerstaan. Op geheel eigen wijze schrijft hij in tal van ultrakorte verhalen over het wonder dat liefde heet.

Pedro Chagas Freitas hanteert een prachtige schrijfstijl. Hij speelt met taal, zinsopbouw en woordkeuze waardoor de scheidingslijn tussen proza en poëzie soms nauwelijks zichtbaar is. Zelf schrijft hij daarover:

“Hier ben ik en ik sta voor waar ik in geloof. Ik ben Pedro Chagas Freitas en ik produceer ideeën. Sla me maar op mijn muil. Ik ben Pedro Chagas Freitas en er gaat geen dag voorbij zonder dat ik iets nieuws bedenk. Het kan een tekst zijn, een radicaal gebruik van leestekens. Of het kan een spelletje voor kinderen zijn, een concept voor een tv-programma of een boek dat zo apart is dat er geen enkele opbouw in zit. Ik ben Pedro Chagas Freitas en ik ben een idioot: dat is alles.
Beter een gehaat idioot dan een getemd genie.”

De verhalen in deze bundel beslaan slechts enkele bladzijdes, soms niet meer dan twee. Ze gaan over allerlei soorten liefde. Over de liefde tussen man en vrouw, over lust, over een moeder die van haar kind houdt, over een vader die zijn ouderlijke trots bijna uitschreeuwt en over de dankbaarheid en liefde van een kind voor zijn ouders. Het gaat over liefde die eeuwig duurt en liefde die iemand ontglipt. Over liefde die een gelukzalig gevoel geeft en liefde die ronduit pijn doet. Pedro Chagas Freitas begrijpt heel goed dat liefde vele facetten kent.

De inhoud van de verhalen is intrigerend maar de zinnen die de auteur gebruikt stelen de show. Hij trakteert de lezer in een duizelingwekkend tempo op prachtige, grappige, passievolle en theatrale zinnen en oneliners:

“Je draagt het blauwe horloge dat ik je voor je verjaardag gegeven heb en de belofte van een kus, meer heb ik niet nodig om mijn armen naar je uit te strekken en je onder mijn lakens uit te nodigen.”

“Ik zal van je houden tot het uiterste, je kussen tot aan de laatste grens, rennen als lopen goed genoeg is, springen als rennen goed genoeg is.”

“We waren nog zo jong maar onze liefde was al eeuwenoud.”

“P.S. Wat mij betreft kun je gevoeglijk doodvallen.
En ik hou van je.”

“Hoeveel liedjes moet ik luisteren om je niet langer in me te horen.”

“De baby die huilt alsof hij al weet dat hij volwassen moet worden.”

Ik kan nog honderden citaten plaatsen maar ik zal me beperken tot bovenstaande. Elk korte verhaal kent meerdere zinnen die eruit springen. Dit boek lees je dan ook niet even snel, snel achter elkaar uit. Je pakt het dagelijks op om jezelf op een paar mooie verhalen te trakteren. Eigenlijk kan het permanent in het zicht blijven liggen, zodat je op elk gewenst moment een verhaal tot je kunt nemen. Hoewel de liefde niet te doorgronden is, komt Pedro Chagas Freitas gevaarlijk dicht bij de ontknoping van deze wonderlijke emotie in de buurt. Dit bijzondere boekwerk zal menigeen met verrukking, vertedering en een gevoel van herkenning vervullen. Mooi, heel mooi.

ISBN 9789401605779 | Paperback | 440 pagina's | Xander Uitgevers | oktober 2016
Vertaald door Myriam van Gils en Anne Lopes Michielsen

© Annemarie, 23 november 2016