Pauline Vijverberg

Toon alleen recensies op Leestafel van Pauline Vijverberg in de categorie:
Pauline Vijverberg op internet:

Alexine Alexine

Alexine is Nederlandse Alexine Tinne, (1835-1869) een avonturierster uit de negentiende eeuw. Samen met haar moeder Henriette  bezocht ze veel plaatsen in Europa maar zij waren ook een van de eerste vrouwen die door Noord- Afrika trokken. Hun thuisbasis was Den Haag maar veel zagen ze daar niet van.

Natuurlijk roept de avontuurlijke geest van Alexine bewondering op. Ook haar moeder, haar trouwe metgezel, dwingt respect af, de vrouw liep tegen de zestig. Ze deden het toch maar, reizen in een totaal onbekend land, de taal niet kennend en toch gaan.  Maar hóe ze gingen... het is bijna hilarisch om te lezen.

De vrouwen hadden een enorme berg aan bagage bij zich, hoepelrokken, boeken, hun honden én het gietijzeren bed van Alexine. In iets anders dan haar eigen bed kon ze niet slapen. (Moeder en dochter waren erg rijk zodat ze zich de vele reizen op deze manier  konden veroorloven.)
Ook was het geen eindeloos lopen door onherbergzame gebieden... de vrouwen lieten zich dragen, in een comfortabele stoel en als het niet anders kon in een hangmat met matras. Soms reden ze zelf op een ezeltjes, paard of kameel. Maar ook op het kameel moest een luxe stoel komen. Er moest regelmatig een stop worden gemaakt omdat de honden hun behoefte moesten doen tot ergernis van de begleiders, dragers of de kapitein van een schip. Als je je het in gedachte ook voorstelt dan moet je toch grinniken bij het idee. Maar toch... de dames deden wat menig man niet durfde.

Pauline Vijverberg heeft de Europese reizen van de twee vrouwen summier aangestipt en heeft zich verder 'beperkt' tot de reis van de dames naar Egypte en verder. Alexine is onmiddellijk in de ban van Afrika en vanuit Egypte trekt ze, samen met moeder, steeds dieper Afrika in... op zoek naar de bronnen van de Nijl.
Toch is  geen non-fictie boek geworden maar een echte roman,  Pauline Vijverberg heeft de karakters van de twee vrouwen mooi uitgediept. Ook wordt er een fictief personage, Daniel, opgevoerd in het verder op realiteit gebaseerde boek. Deze Daniel is de man die dominante en ook verwende Alexine opvalt, sterker nog hij laat een verpletterende indruk op haar achter. Het spelletje van aantrekken en afstoten begint maar door allerlei omstandigheden wordt het uiteindelijk geen romance. Maar toch vergeten ze elkaar niet. Ze weten dat ze bij elkaar horen, maar helaas...

Zo vermeldt, lijkt het een zoet romannetje maar gelukkig heeft de de schrijfster deze man gedoseerd in het verhaal laten voorkomen. Door het opvoeren van Daniël kon ze de feiten aan elkaar verbinden zonder dat het een zouteloze vertelling wordt. Zonder Daniël had het natuurlijk ook gekund want de dames zijn excentriek en bijzonder genoeg om er een mooi verhaal omheen te breien.
Later komt Abby, de zus van Henriette, er nog bij. Zij vormt met haar angstige inborst een mooi contrast met de moedige dames.
Elk hoofdstuk wordt afwisselend verteld vanuit deze vier personages waarbij Henriette en Alexine het meest 'aan het woord' zijn. Helaas is Alexine niet erg oud geworden...

Een enkele opmerking: bepaalde dingen in het boek kwamen wat vreemd over. Bijvoorbeeld: Alexine besluit onverwacht verder te reizen en de dames blijken op gegeven moment verder per kameel  te moeten reizen maar er stond al een stoel - voor op de kameel-  klaar die speciaal voor Henriette gemaakt was ... Hoe kan dat als ze onverwacht per kameel verder moesten? En zo zijn er nog een paar van dergelijke 'foutjes' die met een goede redacteur voorkomen hadden kunnen worden. Heel af en toe, vooral in het begin, worden feiten een beetje opgesomd, later verdwijnt dat helemaal. Maar om alles duidelijk te krijgen was dit misschien wel nodig.

Maar verder is het een zéér prettig leesbare historische roman die zeker aan te raden is.
Het is te hopen dat er een tweede boek van deze schrijfster volgt.

ISBN Paperback284p | Paperback | 0 pagina's | Uitgeverij Prometheus | februari 2010