Nicci Gerrard

Toon alleen recensies op Leestafel van Nicci Gerrard in de categorie:
Nicci Gerrard op internet:

Huis van herinneringen Huis van herinneringen

De vierennegentigjarige Eleanor Lee woont nog altijd zelfstandig in haar grote, in verval geraakte huis. Eens was het ook het woonhuis van haar man Gil en haar kinderen. Eleanor heeft gelukkige tijden in het huis gekend en nog altijd voelt ze zich prettig te midden van de vele herinneringen waar het huis mee volgestouwd is. Eleanor en het huis horen bij elkaar. Ze heeft er het grootste gedeelte van haar leven gewoond.

De kinderen van Eleanor maken zich zorgen om hun oude, blinde moeder. Eleanor wordt goed verzorgd maar haar kroost wil graag dat ze bij een van hen intrekt of anders haar intrek in een verzorgingstehuis neemt. Lange tijd heeft Eleanor hardnekkig geweigerd. In een verzorgingstehuis wordt ze vast en zeker betutteld en zich door haar kinderen laten verzorgen, is wel het laatste wat ze wil. Eleanor wil niet verhuizen maar als een onschuldig vuurtje in een brand uitmondt, geeft ze haar verzet op. Ze stemt toe in een verhuizing naar een verzorgingstehuis. Ze stelt wel een voorwaarde: er moet een vreemde ingeschakeld worden om al haar papieren uit te zoeken.

De jonge Peter Mistley wordt door Jonah, de kleinzoon van Eleanor, gevraagd de klus op zich te nemen. Peter hapt gretig toe, zijn relatie is onlangs op de klippen gelopen en wie weet geneest een verandering van omgeving zijn hartzeer. De kennismaking tussen de jonge man en de oude vrouw verloopt enigszins stroef. Peter schrikt een beetje van het uiterlijk van Eleanor. Wat ziet ze er oud en breekbaar uit! Bovendien had Jonah hem niet verteld dat zijn oma blind is. Al snel beseft Peter dat de pientere Eleanor geestelijk helemaal niks mankeert. Peter stort zich op het sorteerwerk - Eleanor heeft werkelijk alles bewaard – en een wederzijds respect komt tot bloei.

Terwijl Peter zijn dagen in een kamertje vol oude kassabonnen, brieven, foto’s, documenten, boeken en kinderspeelgoed slijt, raakt hij betoverd door Eleanor. Haar geschiedenis ontvouwt zich voor zijn ogen. Eens was haar gerimpelde gezicht jong en glad. Eleanor was een mooie vrouw, een indrukwekkende verschijning. Peter ziet foto’s van Eleanor als jonge onderwijzeres, als moeder en later als grootmoeder. Hij leert haar familie kennen. Hij ziet ze op de enorme hoeveelheid foto’s voorbijkomen maar de kinderen en kleinkinderen van Eleanor brengen ook regelmatig een bezoekje aan de oude dame. De familie van Eleanor transformeert van een groep onbekenden in een familie waar hij zich bij op zijn gemak voelt. En dan vindt Peter de liefdesbrieven.

Het zijn maar een paar brieven maar de liefde die eruit spreekt is van een enorme omvang. Wie is de man die zijn hart uitstort? Wie is de man die Eleanor van zijn onmetelijke liefde betuigt? Peter beseft al snel dat Gil, de overleden man van Eleanor, niet de briefschrijver is. Peter weet niet of hij zijn vondst aan Eleanor kenbaar moet maken maar Eleanor voelt zijn stemming haarfijn aan. Ze vertelt hem dat deze brieven de reden van zijn komst zijn. Het zijn brieven die ze verborgen wil houden voor haar familie, ze was ze kwijtgeraakt. Ze vraagt Peter om de brieven aan haar voor te lezen en ze daarna in de haard te verbranden.

Peter willigt de wens van Eleanor in maar de inhoud van de brieven laat hem niet meer los. Welk verhaal vertellen de oude velletjes papier? Wie is de man die duidelijk zielsveel van Eleanor hield? Peter beseft dat het verhaal van Eleanor een verhaal is dat verteld moet worden. Hij haalt haar over om haar verhaal aan hem alleen, een vreemde, toe te vertrouwen. In de dagen die volgen vertelt Eleanor het verhaal achter de brieven.

Het verhaal van Eleanor blijkt een prachtig en hartverscheurend liefdesverhaal te zijn. Het is een verhaal over een onmogelijke liefde die heel even toch mogelijk leek. De liefdesgeschiedenis speelt zich af in Londen waar Eleanor tijdens de Tweede Wereldoorlog woont en werkt. Eleanor is verloofd met de jonge arts Gil. Ze denkt haar leven keurig op orde te hebben maar dan gooit een onverwachte ontmoeting haar overzichtelijke leven volledig overhoop.

Huis van herinneringen is een heerlijk, romantisch verhaal. Eleanor is een zelfverzekerde, onafhankelijke vrouw en het verhaal wordt dan ook nergens te zoet. De lezer weet dat Eleanor uiteindelijk voor Gil heeft gekozen, met hem was ze immers jaren gelukkig getrouwd. Wat is er van de hartstochtelijke briefschrijver geworden? Huis van herinneringen is een verrukkelijk en ontroerend boek. Prachtig en liefdevol geschreven door de vrouwelijk helft van het schrijversduo Nicci French.

ISBN 9789022558416 | Paperback | 320 pagina's | Uitgeverij Boekerij | september 2014
Vertaald door Mireille Vroege

© Annemarie, 19 oktober 2014