Murat Isik

Toon alleen recensies op Leestafel van Murat Isik in de categorie:
Murat Isik op internet:

Wees onzichtbaar Wees onzichtbaar

Als een klasgenoot hem vraagt wat zijn naam, Metin Mutlu, betekent, antwoordt hij: ‘Standvastig Gelukkig.’ Wie het verhaal van de Turkse Metin eenmaal kent, weet hoe misplaatst die naam is. Gelukkig is hij niet, en standvastig zijn is ook niet echt een van zijn sterke kanten.
Onzichtbaar zijn, dat leert hij vrij snel.

Zowel thuis als op school heeft hij het niet getroffen. Als hij thuis duidelijk aanwezig is, is de aandacht die hij van zijn vader krijgt niet bepaald prettig. Meestal wordt hij genegeerd.
Metin, zijn zus en hun moeder waren dan ook helemaal niet welkom in het leven van Harun Mutlu. Hij is een enorm egocentrische man, geeft ook volmondig toe dat hij nooit had moeten trouwen, maar eist wel van zijn vrouw - 'vogelbrein' noemt hij haar - dat ze altijd voor hem klaar staat. De gezinshereniging in Amsterdam kwam alleen tot stand omdat hij als hoofd van het gezin wèl in aanmerking kwam voor een woning. Voor zijn vrouw en kinderen was het de hemel op aarde na drie maanden in Hamburg vrijwel op straat geleefd te hebben, daar waar hij hen achtergelaten had.
Maar ze moeten er flink voor ‘betalen.’ Harun leidt zijn leven zoals hij dat zelf wil, en bekommert zich niet om zijn gezin, dat maar moet zien hoe ze de boodschappen betalen.

Metin was vijf toen hij in 1983 in de Fleerde, een van de Bijlmerflats, terechtkwam. Met zijn talenknobbel is de basisschool niet zo’n probleem. Dat komt pas als hij – min of meer gedwongen door zijn ouders – het VWO gaat bezoeken. Vanaf de eerste dag werd hij gepest, vernederd tot op het bot. Is hij thuis op zijn hoede voor zijn vader op school is Dino, de grote donkere jongen met de vervormde mond zijn kwelgeest. Wees onzichtbaar…

Reeds in het debuut van Murat Isik was duidelijk dat deze schrijver de gave van het vertellen van verhalen in de genen heeft. Deze lijvige roman over het leven van een Amsterdamse Turk (Zaza-Turks eigenlijk) bevestigt dat. Het is geen enkel probleem dat het een verhaal is van bijna 600 pagina’s. Integendeel zelfs. Het relaas van het opgroeien van de jongen in een wijk met veel import is kleurrijk, en geeft een duidelijk beeld van dit stukje Amsterdam. Ieder aspect dat bij het opgroeien in die jaren hoort komt aan bod. En we lezen over de ramp in 1992, over de wederopbouw, en intussen volgen we de wederwaardigheden van het gezin Mutlu, dat de aanvankelijke armoe weet te ontgroeien. Ook Metin weet zich te ontwikkelen, al heeft hij nog enkele jaren nodig voor hij zover is dat hij zijn eigen keuzes maakt.

Isik rekent met dit boek af met vooroordelen. Het is niet je afkomst die bepaalt wie je bent of hoe je behandeld moet worden: ieder mens moet beoordeeld worden op zijn daden.
Behalve het verhaal van een opgroeiende jongen is dit boek het verhaal van de Bijlmer en dat van een veranderende maatschappij.
Het moge duidelijk zijn dat het verhaal gebaseerd is op de eigen jeugd van de schrijver.
Een weergaloos boek!

Murat Isik (İzmir, 1977) is een Nederlandse schrijver en jurist van Zaza-Turkse afkomst. Isik studeerde rechtsgeleerdheid aan de Universiteit van Amsterdam en San Francisco State University. In 2011 kreeg hij de El Hizjra Literatuurprijs voor het korte verhaal 'De laatste reis'. In 2012 kwam zijn eerste roman uit 'Verloren Grond', waarvoor hij de Bronzen Uil Publieksprijs kreeg.

ISBN 9789041422903 | Paperback | 596 pagina's | Ambo|Anthos Uitgevers | mei 2017

© Marjo, 10 september 2017