Morag Joss

Toon alleen recensies op Leestafel van Morag Joss in de categorie:
Morag Joss op internet:

In de geest van Puccini In de geest van Puccini

Een coming-of-age roman.
De 15-jarige Lila heeft een niet alledaags leven. Waarom haar ouders bij elkaar zijn en blijven, ze snapt het niet. Haar moeder is een gewezen operazangeres, nogal over het paard getild, en dat botst stevig met haar oerdegelijke en saaie vader. Die saaie man heeft intussen wel een verhouding heeft met zijn secretaresse, en als ze achteraf terugkijkt op haar jeugd beseft ze dat haar vader zorgzamer was dan ze dacht. Nu het vakantie is komt oom George logeren, en Lila kijkt er naar uit: ze heeft een zwak voor deze Londenaar.
Lila's ouders hebben op dat moment weer eens ruzie, dit keer over een groot geldbedrag. In een hysterische bui wil de moeder met grote rode letters het woord 'rotzak' op de garagedeur verven, maar de verf raakt op en er staat alleen maar 'rotz'. Als haar vriendin dat ziet wil Lila niet toegeven dat haar moeder dat deed, ze verzint ter plekke het "regionaal Operagezelschap van Turandot Zangers". En dit verhaal vertelt ze oom George als hij arriveert. Wat wil oom George redden als hij voorstelt om de opera Turandot dan ook maar op te gaan voeren, met inschakeling van alle dorpsbewoners? Wil hij het huwelijk van de ouders redden, of is het om te voorkomen dat Lila in de ogen van haar vriendin afgaat? Of heeft hij meer persoonlijke motieven?

Als Lila's vader sterft gaat ze na jaren niet terug te zijn geweest naar 'huis', en ze beleeft de 'turandot'-zomer opnieuw. Het hele drama zoals het zich afgespeeld heeft komt terug, met bij bepaalde dingen een besef, een weten achteraf. Ze leeft zich zodanig in in die zomer van lang geleden, dat het verleden haar letterlijk inhaalt, er is een periode dat ze niet meer weet in welke tijd ze leeft.
Volop drama, maar om de een of andere reden kom ik toch niet echt in het verhaal. Te langdradig misschien, met soms wat bombastische taal. De spanningsboog ontbreekt vooral in het eerste deel, en de clou is te voorspellen. Het feit dat Lila op zolder zelfs het onbeduidenste kladpapiertje dat te maken had met die zomer terugvindt, vind ik nogal ongeloofwaardig.
Maar toen het verhaal me dan te pakken kreeg, las ik meteen door. Een lekker boek voor de vakantie zou ik zeggen.
Oorspronkelijke titel: Puccini's Ghosts Vertaler: M. Bijnsdorp

ISBN 9022991148 | Paperback | 350 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | 2006