Michael Cunningham

Toon alleen recensies op Leestafel van Michael Cunningham in de categorie:
Michael Cunningham op internet:

De sneeuwkoningin De sneeuwkoningin

‘Je probeert je dichter naar de sterren toe te zingen (al zijn het maar de vliegtuigen die sterren imiteren), en de vreemde schoonheid ervan schuilt in hun onmogelijk grote afstand, wat ook zou gelden als je wel kon vliegen. Wie wil er nou een nabije ster? Wie doet er nu een wens op iets bereikbaars?’

Tyler en Barrett, twee broers op zoek naar de zin van het leven. Samen wonen zij met Beth, de vriendin van Tyler, in een klein appartement in een verouderde wijk in New York. Terwijl Barrett stuntelt met zijn liefdesleven en zich verwondert over het feit dat hij een mysterieus licht heeft gezien boven Central Park, is Tyler bezig met het ‘perfecte’ lied voor zijn doodzieke Beth. Vriendin Liz waarmee Beth en Barrett een chique vintage kledingwinkel runnen, speelt ook een belangrijke rol in het verhaal. Soms lijkt het wel alsof zij een soort balans creëert tussen de drie, zoals een moeder in een gezin.

Nadat Beth genezen lijkt te zijn, komt opeens weer de oude sfeer in huis naar boven. Beide broers merken dat dit soms ook ongewilde gedachtes naar boven brengt. Want was het niet beter geweest als Beth nog steeds ziek was? Vooral Tyler voelt dan dat zijn verzorgende rol niet meer nodig is, en gaat zich afvragen wat voor rol hij dan wel moet vervullen. Wanneer Beth na een flinke tegenslag toch overlijdt, lijkt het leven van de broers een beetje op gang te komen. Het was alsof zij de tijd even stil had gezet; of het leven was vastgevroren als een sneeuwkoningin.

Michael Cunningham schrijft niet om een verhaal te vertellen, maar meer om een diepgaand, filosofisch beeld te schetsen van een aantal personages en de interactie daartussen. Eigenlijk zou je het niet eens personages mogen noemen, het zijn voor je gevoel daadwerkelijk personen. De levensechte dialogen en doordachte monologen dragen daar zeker aan bij. Tot in het kleinste detail worden alle gedachtes en waarnemingen omschreven. De schrijver stelt zijn personages heel kwetsbaar op waardoor je veel herkenbare situaties tegenkomt.  Het is tevens wel een boek waarbij je goed tussen de regels door moet lezen om het echt te begrijpen. Dit maakt het niet meteen een pageturner. Desondanks is het zeker de moeite waard, want als je het met aandacht leest, lijken er ook een aantal levenslessen tussendoor gevlochten te zijn. Een wonderbaarlijk verhaal, of beter gezegd, een wonderbaarlijke groep mensen.

ISBN 9789044626117 | Paperback | 256 pagina's | Uitgeverij Prometheus | mei 2014
Vertaald door Marijke Versluys

© Hélène, 28 augustus 2014